OBFG – 05/09/2008

Beschrijving van de reclame

De tekst van de radiospot gaat als volgt: « Lorsque Cendrillon et le prince charmant se marièrent, ce fut la liesse dans tout le royaume. Dix ans plus tard, le prince charmant avait séduit tout ce que la cour comptait de jolies femmes et Cendrillon décida que cela avait assez duré. Heureusement, un avocat qui passait par là se chargea de leur divorce et Cendrillon put vivre encore de longues années dans son beau château avec ses nombreux enfants. Moralité : un avocat, c’est quelqu’un qu’il faut voir avant pour éviter les ennuis après. »

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt de reclamespot seksistisch ten op zichte van de mannen, waarbij eenzijdig de schuld ten laste van de man wordt gelegd. Dergelijke seksistische boodschappen kunnen volgens de klager niet figuurlijk opgevat worden.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet weten dat de communicatie campagne de nadruk legt op de preventieve rol van de advocaat. De slogan is: “ Un avocat, c’est quelqu’un qu’il faut voir avant pour éviter les ennuis après” (een advocaat is een persoon die je op voorhand moet ontmoeten, om problemen te vermijden nadien.)”

De adverteerder benadrukte het feit dat de campagne bewust
leuk, grappig en vooral niet-dramatisch werd gerealiseerd. Het idee achter de campagne is het plaatsen van onze dagelijkse akkefietjes in de context van de ons welbekende sprookjeswereld. De aangeklaagde spot is één van de zes spots ontworpen door Michel GOLDBLAT.

De adverteerder is van mening dat Meneer Goldblat geen seksistische spot heeft ontworpen en dat deze geen aanleiding geeft tot veralgemening. De adverteerder denkt dat de klager er zich niet van bewust is dat de auteur van de spot zich opzettelijk heeft geplaatst in de sprookjeswereld. Hij benadrukte dat het zich niet afspeelt in de werkelijkheid maar in de sprookjeswereld en dat deze campagne volledig gebaseerd is op humor hetgeen een buitengewone subjectieve notie uitmaakt.

De adverteerder liet weten dat de campagne talloze positieve reacties heeft uitgelokt en dat de reactie van de klager de enige negatieve is uit de tienduizenden, zelfs honderdduizenden luisteraars. Hij is van mening dat de klacht niet genoeg gemotiveerd is en dat deze niet verwijst naar de eventuele niet-gerespecteerde ethische en wettelijke voorschriften. De spot kan niet geplaatst worden in de categorie “seksistisch tegenover mannen” met als enig voorwendsel dat het verhaal gaat over een charmante, maar wispelturige prins.

Jurybeslissing

Rekeninghoudend met het feit dat de spot gerealiseerd werd onder de vorm van een gekend sprookje, is de Jury van mening dat deze niet van aard is om letterlijk opgevat te worden door de meerderheid van het publiek, noch als zijnde seksistisch.

Bij gebreke aan inbreuken op de wettelijke en zelfdisciplinaire bepalingen heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.voorschriften.

Aangezien geen hoger beroep werd aangetekend, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: OBFG
Product/Dienst: Interventie advocaat
Media: Radio
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  05/09/2008