In een reclamefolder voor de nieuwe Almera worden onder de titel “10 maal kiezen voor Nissan” 10 voordelen van de wagen opgesomd, o.m. “Het meest ecologische merk ter wereld.. De United States Environmental Protection Agency riep Nissan in 1999 uit tot de autoconstructeur met het meeste respect voor het milieu !”.
Na onderzoek van de door de adverteerder meegedeelde informatie i.v.m. de gedane inspanningen inzake miliebescherming en de door de EPA toegewezen beloningen, heeft de Jury gemeend dat de slogan een absolute bewering was waarvan de betekenis met de gekregen beloningen niet strookte en die uitsluitend betrekking hadden op de klimaatbescherming. Op aanbeveling van de Jury, heeft de adverteerder de slogan geschrapt. De tekst werd vervangen door een voorbeeld van karakteriestieken van een model ten voordele van het milieu (dubbele katalysatoren en gebruik van gerecupereerde materialen), onder de titel “Oog voor het milieu”.
Barastraat 175, 1070, Brussel, Belgie.
E-mail: info@jep.be
Tel: +32 2 502 70 70