NISSAN - 17/10/2000

Adverteerder: 
NISSAN
Product/Dienst: 
Gamme
Media: 
Andere media
Onderzoekscriteria: 
Milieu
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
dinsdag, 17 oktober 2000
Beschrijving van de reclame

In een reclamefolder voor de nieuwe Almera worden onder de titel “10 maal kiezen voor Nissan” 10 voordelen van de wagen opgesomd, o.m. “Het meest ecologische merk ter wereld.. De United States Environmental Protection Agency riep Nissan in 1999 uit tot de autoconstructeur met het meeste respect voor het milieu !”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als stijdig met de milieureclamecode, o.m. art. 1 en 10, want de cosument kent het EPA niet en heeft er geen idee van welke criteria gehanteerd werden. Er wordt gebruik gemaakt van het gebrek aan kennis bij de consument.

Jurybeslissing

Na onderzoek van de door de adverteerder meegedeelde informatie i.v.m. de gedane inspanningen inzake miliebescherming en de door de EPA toegewezen beloningen, heeft de Jury gemeend dat de slogan een absolute bewering was waarvan de betekenis met de gekregen beloningen niet strookte en die uitsluitend betrekking hadden op de klimaatbescherming. Op aanbeveling van de Jury, heeft de adverteerder de slogan geschrapt. De tekst werd vervangen door een voorbeeld van karakteriestieken van een model ten voordele van het milieu (dubbele katalysatoren en gebruik van gerecupereerde materialen), onder de titel “Oog voor het milieu”.