NESTLE - 06/01/2000

Adverteerder: 
NESTLE
Product/Dienst: 
Tombola bioscoop
Media: 
Andere media
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Voedingsmiddelen
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
donderdag, 6 januari 2000
Beschrijving van de reclame

Een gratis postkaartje toont op de ene zijde de foto van een jongeman met als hoofding, in grote letters, “Verdwenen” en onderaan “Pieter Dekorte – 23 jaar – 1,80 m – kaal – bruine ogen”. Op de andere zijde is vermeld “Nescafé biedt U een jaar gratis naar de bioscoop aan. Verdwijn net zoals Pieter Dekorte in de donkere bioscoopzalen”. Bij aankoop van een product van het merk wordt een kans geboden om deze prijs te winnen, door deel te nemen aan een toegelaten tombola.

Motivering van de klacht(en)

Het gebruik van het thema van de verdwenen kinderen in reclame wordt beschouwd als van slechte smaak. Er is geen spoor van humor in deze reclame te zien, enkel misbruik van het leed en een pijnlijke herinnering.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet weten dat de reclame op eigen initiatief werd stopgezet midden oktober.

Jurybeslissing

Hoewel het de afbeelding van een volwassene betreft, deed de Jury de aanbeveling in de toekomst de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen aangezien het gebruik van een dergelijk thema in reclame negatieve reacties kan uitlokken bij het publiek.