NATURMED LTD - 04/09/2000

Adverteerder: 
NATURMED LTD
Product/Dienst: 
Slim Xpress
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Jury
Categorie: 
Gezondheid
Type beslissing: 
Schorsingsaanbeveling aan de media
Datum afsluiting: 
maandag, 4 september 2000
Beschrijving van de reclame

Met als titel “Evacueer de vetten snel met Slim Xpress” beschrijft de advertentie een nieuw afslankingsproduct op basis van een proteïne afkomstig uit een plantenextract. Er wordt uitgelegd dat bij diepgaand onderzoek in een laboratorium een expert ontdekte dat dit het “lang gezochte absolute wapen” is tegen gewichtsproblemen. Er wordt beweerd dat men kilo's verliest zelfs wanneer men veel eet, zonder enig dieet en zonder inspanning en dat de “revolutionaire ontdekking toelaat tot 14 kilo in 15 dagen te verliezen !!”. Er wordt melding gemaakt van ongelooflijke zichtbare resultaten op personen die er niet in slaagden gewicht te verliezen. Afbeelding van een man in witte kiel en een tabel “nu is het bewezen” met daaronder het verloren gewicht in aantal centimeters over 7, 15 en 22 dagen. Voor-na foto met getuigenis. Bestelbon met gratis proefaanbod.

Motivering van de klacht(en)

Gelet op de zeer affirmatieve beweringen is een verzoek om bewijs-voering en een onderzoek naar de conformiteit met de toepasselijke wetgeving en regels gerechtvaardigd.

Jurybeslissing

Bij gebrek aan reactie van de adverteerder op het verzoek om bewijsvoering van de Jury en haar aanbeveling tot schorsing van de reclame, werd een schorsingsaanbeveling aan de media gericht.