MOORKENS CAR DIVISION - 24/11/1999

Adverteerder: 
MOORKENS CAR DIVISION
Product/Dienst: 
Mitsubishi/Space Star
Media: 
Dagblad
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 24 november 1999
Beschrijving van de reclame

De advertentie toont een zwangere vrouw met ontblote buik waarbij door middel van een “tekstballonnetje” (stripverhaal) wordt aangeduid dat de baby droomt van een “Space Star”-wagen. De tekst legt de nadruk op de ruimte in de wagen, zijn wendbaarheid en comfort.

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt aanzien als gebruik makend van de vrouw als object.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat het niet zijn bedoeling was de vrouw als “object” te gebruiken, dat de advertentie getuigt van respect voor de vrouw en de nadruk legt op veilige rijomstandigheden voor het hele gezin.

Jurybeslissing

De Jury heeft gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren gezien het humoristisch aspect van de boodschap en daar de afbeelding niet onvriendelijk of van slechte smaak is t.a.v. vrouwen.