MOLECULE - 11/10/2007

Adverteerder: 
MOLECULE
Product/Dienst: 
Koopcenter
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Handel/distributie
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 11 oktober 2007
Beschrijving van de reclame

Een Tv spot toont ouders die rustig in de living zitten. Plots komen vier kinderen enthousiast aangelopen met hun strandspeelgoed. Vader : «ah non, non, non, je n’ai vraiment pas envie d’aller à la mer. Ah… ». Op dat ogenblik hoort de familie een radiospot die promotie maakt voor Molecule. De ganse familie staat recht en begeeft zich naar Molecule. De spot toont vervolgens dat de familie aankomt aan de ingang van de winkel in kwestie. Ondertussen,
vrouwenstem off-screen : « Molecule, quelle idée magnifique pour une journée de loisirs. C’est du shopping dans l’esprit des vacances ».
Mannenstem off-screen : « Molecule, E 17 Gand - Courtrai – sortie 4 – Vichte ». Tekst op het einde van de spot : www.molecule.be – ouvert le dimanche – jeudi fermé.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is in strijd met de ethiek. De kinderen willen naar het strand gaan, maar de ouders verkiezen hun kinderen mee te nemen naar een koopcenter, daar er geen enkel betere plaats is voor een familie-uitstap.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder is van oordeel dat deze reclamespot ethisch verantwoord is. Een dagje shoppen is een maatschappelijk gebeuren, dat algemeen aanvaard is in de maatschappij. Een belevenis die de laatste jaren veel aan populariteit gewonnen heeft. Het recreatief winkelen is haast zo populair als een bioscoopbezoek. Molecule speelt handig in op deze trend.

Het winkelconcept van Molecule is zo ingericht, dat men een daguitstap voor het ganse gezin kan organiseren. Voor de kinderen is het een waar paradijs, met een grote outdoor-speeltuin en verschillende attracties indoor. Na het shoppen is er ook ruimte voor een drankje en een hapje in de cafetaria of het restaurant. Een koopcenter biedt dus alle mogelijkheden voor een dagje vertier voor het ganse gezin.

Als koopcenter zet Molecule geen “product” in de kijker, maar de zaak zelf. Het hoofddoel van reclame voor een koopcenter is traffic genereren. Dit spotje is hier een uitstekend voorbeeld van.

Tot slot wilt hij nog even vermelden dat hij erg verbaasd is een dergelijke klacht te ontvangen. Dagelijks wordt de consument overspoeld met allerhande reclame, waarvan een aantal spots of advertenties van een erg bedenkelijke aard zijn. Een eenvoudig spotje waarbij een gezin beslist, na het horen van het molecule-radiospotje, om een dagje naar Molecule te gaan i.p.v. de zee lijkt me daarom ethisch volkomen verantwoord.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze spot het winkelconcept van Molecule aanprijst. Zij is van oordeel dat deze spot geen elementen bevat die onverantwoord overkomen en evenmin van aard is sociale of familiale waarden aan te tasten.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.