MOBISTAR - 17/10/2007

Adverteerder: 
MOBISTAR
Product/Dienst: 
Abonnement
Media: 
TV
Radio
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
woensdag, 17 oktober 2007
Beschrijving van de reclame

TV SPOT
Een TV spot (met achtergrondmuziek) brengt in eerste instantie een vaste telefoon in beeld, waarna verschillende mensen getoond worden (in de keuken, salon, …) die gebruik maken van hun GSM toestel.
Mannenstem : «Heb je het gezien ? Niemand belt nog met de vaste telefoon.». De mensen zijn daarna verzameld rond de zetel, allen gericht naar de camera. Mannenstem « Hé, nu bel je thuis goedkoper met je GSM dan met een vast toestel. Mobistar Athome. Voor 10 euro, GSM je gratis naar vaste lijnen ».
Tekst onderaan: « Mobistar Athome. Voor 10 euro, gratis GSMen naar vaste lijnen. Info en voorwaarden op www.mobistar.be », gevolgd door de logos van het merk : « love, work, play, Mobistar ».

RADIOSPOT
In een radiospot, hoort men een mannenstem : « Vandaag in de reeks huisgeluiden de postbode », (snurkgeluid op de achtergrond), de factuur voor de vaste telefoon (geluid van een brief die wordt opengescheurd), de papa (stem: dat is niet mogelijk), de vaste telefoon (gevolgd door een stilte).
Vrouwenstem : « Zwijgt je vaste telefoon, waarom er dan nog voor betalen. Maak van je GSM je enige telefoon thuis. Voor 10 euro heb je Mobistar Athome en GSM je thuis gratis naar vaste lijnen. Info en voorwaarden op www.mobistar.be ». Mannenstem : « love, work, play, Mobistar ».

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame kondigt aan dat de oproepen naar vaste lijnen gratis zijn voor 10 euro. Is dit niet onzin en heeft dit niet de bedoeling om de consument te misleiden? De term “gratis” vervangen door “onbeperkt” lijkt het minimum.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat deze reclame niet misleidend is. Men betaalt 10€ voor deze optie, waarna men gratis kan bellen. De communicaties zijn niet betalend, maar het toetreden tot de optie wel.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze reclame gebruik maakt van de term « gratis », maar dat dit aanbod in werkelijkheid niet gratis is daar het aan de consument 10 € kost, zoals trouwens vermeld wordt in de reclame.
De Jury heeft de aandacht van de adverteerder gevestigd op art. 7 van de ICC code die bepaalt :
The term "free", e.g. “free gift” or “free offer”, should be used only
- where the offer involves no obligation whatsoever; or
- where the only obligation is to pay shipping and handling charges which should not exceed the cost estimated to be incurred by the marketer, or
- in conjunction with the purchase of another product, provided the price of that product has not been increased to cover all or part of the cost of the offer.

Gelet op wat voorafgaat, heeft de Jury aan de adverteerder de aanbeveling gedaan om deze reclame te wijzigen teneinde deze in overeenstemming te brengen met art. 7 van de ICC code en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.

De adverteerder heeft bevestigd dat hij de aanbeveling zal naleven.