MERCEDES-BENZ - 14/10/2015

Adverteerder: 
MERCEDES-BENZ
Product/Dienst: 
Mercedes A-Klasse
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 14 oktober 2015
Beschrijving van de reclame

De radiospot laat een gesprek tussen twee mannen horen.
Man 1: “Seg, iemand nieuw leren kennen ofwa?”
Man 2: “Ja, via het internet.”
Man 1: “Aah.”
Man 2: “Echt een knappe, sportieve, pittige die ook nog eens snel uit den hoek komt.”
Man 1: “Allez, laat eens zien.”
Man 2: “Ok, maar niet tegen mijn vriendin zeggen eh makker.”
Man 1: “Nee, nee.”
Man 2: “Kijk.”
Man 1: “Amai, strakken body seg.”
Man 2: “Da’s de moeite eh. Als ge eens een testrit wilt doen.”
VO: “Ga op date met de nieuwe Mercedes A-Klasse.”

Motivering van de klacht(en)

De klager deelde mee dat iemand ontmoeten duidelijk laat doorschemeren dat het om een vrouw gaat. Het feit dat gevraagd wordt om niets tegen zijn vriendin te zeggen is al niet echt schitterend maar het feit van een “testrit” te willen doen en deze “test” toe te staan is vernederend voor de vrouw die nog maar eens wordt voorgesteld als een inwisselbaar seksueel voorwerp.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het scenario – duidelijk met humor – de ontmoeting tussen twee vrienden in scène zet, waarvan één de nieuwe Mercedes A-Klasse ontdekt heeft op het internet.
Op geen enkel moment heeft de adverteerder de bedoeling gehad om de vrouw voor te stellen als een inwisselbaar voorwerp. Hij heeft eveneens een identieke versie van de spot gemaakt en uitgezonden waarbij het twee vriendinnen zijn die elkaar ontmoeten en over de wagen praten.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de radiospot een gesprek tussen twee vrienden laat horen over de ontdekking van een wagen op internet. De Jury is van mening dat uit de reclame duidelijk blijkt dat deze over de nieuwe Mercedes A-Klasse gaat en dat de reclame de vrouw niet gelijkstelt met een voorwerp.

Zij is eveneens van mening dat de knipoog duidelijk is en niet denigrerend is voor vrouwen.

Gezien de context is de Jury van oordeel dat de radiospot niet van aard is om de vrouw te instrumentaliseren als een lustobject noch om haar menselijke waardigheid aan te tasten.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.