MEDIRECT BANK - 16/09/2015

Adverteerder: 
MEDIRECT BANK
Product/Dienst: 
MeDirect Bank
Media: 
Dagblad
Magazine
Affiche
Internet
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Financiën en verzekeringen
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 16 september 2015
Beschrijving van de reclame

De reclame toont een foto van een kind aan de rand van het zwembad met twee paar zwembandjes aan zijn armen en één paar aan zijn benen. Hij twijfelt om te springen. Vanuit het zwembad strekken twee handen zich naar hem uit. Daarnaast de tekst “Het beste uit je geld halen? Wat houdt je nog tegen? Ontdek ons aanbod.” Onderaan het logo en medirect.be.

Motivering van de klacht(en)

De klager deelde mee dat zijn dochter van 13 gechoqueerd was door deze reclame die erg gevaarlijk is. Een kind dat zwembandjes aan zijn benen doet loopt het risico van te verdrinken.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat vele Belgen zich aangetrokken voelen tot het potentieel hogere rendement van beleggen, maar tegelijk koudwatervrees hebben om de stap naar online beleggen te zetten. Emoties, onzekerheid, ongeloof, angst en risico-aversie zorgen ervoor dat men aarzelt om te starten met beleggen. Met deze campagne wil de adverteerder aantonen dat de angst om te gaan beleggen vaak irrationeel en onterecht is. Beleggen hoeft niet ingewikkeld te zijn en zelfs een simpele aanpak kan leiden tot succes over de lange termijn. Wie veelgemaakte vergissingen voorkomt en zich op een goede manier laat begeleiden is al een heel eind op weg.
De zwembandjes en de handen/ouder die het kindje opvangen, staan als metafoor voor de helpende hand van MeDirect bij het beleggen. Om dit extra te onderstrepen werden er naast de zwembandjes aan de armen, ook zwembandjes bevestigd aan de benen. De aanwezigheid van de zwembandjes aan de armen, naast de benen, en de ouder in het zwembad dienden juist om aan te tonen dat de adverteerder de nodige hulp en geruststelling biedt voor de beginnende belegger. Het is niet de bedoeling om personen aan te zetten zwembandjes op de geportretteerde manier te gebruiken.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame een kind aan de rand van het zwembad toont met twee paar zwembandjes aan zijn armen en één paar aan zijn benen. Hij twijfelt om te springen. Vanuit het zwembad strekken twee handen zich naar hem uit.

De Jury heeft er nota van genomen dat de afbeelding gebruikt wordt om de consument gerust te stellen en hem uit te nodigen om zich door de adverteerder te laten adviseren.

De Jury is van oordeel dat de reclame het kind niet in een gevaarlijke situatie toont en kinderen of jongeren ook niet aanmoedigt om een gevaarlijk gedrag over te nemen.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.