MEDIAXIS - 16/04/1999

Adverteerder: 
MEDIAXIS
Product/Dienst: 
Libelle - Wedstrijd Zomerreizen
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
vrijdag, 16 april 1999
Beschrijving van de reclame

Met als titels “Win voor 1.000.000 F zomerreizen” stelt de bijlage “zomerreizenboek” van het tijdschrift onder meer een all inclusive vakantie voor twee in Kenia voor, ter waarde van 152.000 Fr, met vermelding van de touroperator en afbeelding van diens catalogus. Om aan de wedstrijd deel te nemen moet een 0900 nummer gebeld worden en 1 vraag beantwoord worden.

Motivering van de klacht(en)

Als winnaar van de reis in kwestie werd vastgesteld dat door de touroperator nog niet eens de helft wordt aangeboden van wat gewonnen werd, terwijl de winnaar recht heeft op de prijs zoals aangekondigd.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet weten dat bij het afdrukken van de waarde een ongelukkige fout in de aankondiging sloop en het vermelde bedrag de volledige waarde is van de twee reizen voor 2 personen.

Jurybeslissing

De Jury deed de aanbeveling er in de toekomst nauwgezet op toe te zien dat steeds correcte gegevens aan de lezers worden meegedeeld, wat betreft de waarde van de prijzen in advertenties voor wedstrijden.

Gevolg

De adverteerder liet weten dat er steeds naar gestreefd wordt de grootste zorg te besteden aan de volledigheid en juistheid van de aan de lezers verstrekte informatie en dat het ook de bedoeling is in de toekomst aan deze eisen te voldoen.