MEDIAXIS - 07/06/2000

Adverteerder: 
MEDIAXIS
Product/Dienst: 
TV Expres - Aanbod video
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
woensdag, 7 juni 2000
Beschrijving van de reclame

De cover van het tijdschrift vermeldt “Deze TV Expres is ook te koop samen met één van deze video's voor slechts 199 frank” en toont de afbeelding van de 2 video's. Binnenin toont een advertentie beide video's met de vermelding “Deze week bij TV Expres. Voor 199 frank Pippi Langkous of Legends of the Fall !… Twee filmklassiekers exclusief voor de TV Expres-lezer !”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als bedrieglijk want bij aankoop van het blad waren geen van beide video's leverbaar.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder legde uit dat de grote meerderheid van de verkooppunten die week een aantal video's ter beschikking kreeg. Alle verkooppunten zouden er van op de hoogte zijn geweest dat videocassettes konden worden bijbesteld en de adverteerder vermoedt dat de verkoper in kwestie geen gebruik heeft gemaakt van die mogelijkheid.
Hij liet gelden dat het tijdschrift en de cassette een geheel vormen in de zin van art. 55,1 Wet Handelspraktijken, zodat het aanbod van een uitzondering geniet op het verbod van gezamenlijk aanbod.

Jurybeslissing

De Jury heeft zijn aandacht gevestigd op zijn verantwoordelijkheid inzake gezamenlijk aanbod en heeft aanbevolen erover te waken dat de verkopers de aanbiedingen respecteren.