MEDIAXIS - 06/04/2001

Adverteerder: 
MEDIAXIS
Product/Dienst: 
Story - Choker-halsketting
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Wettelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
vrijdag, 6 april 2001
Beschrijving van de reclame

Met als titel « Spaar voor de halsketting van princes Mathilde » toont de advertentie foto's van prinses Mathilde en een bekende Vlaamse zangeres met een choker-halsketting. Er wordt uitgelegd dat men de choker halsketting kan aankopen door een volle spaarkaart (met drie spaarzegels) op te sturen en een storting van 595 BEF te doen.
De reclame vermeldt ook dat de halsketting ten laatste 6 weken na de betaling wordt thuisgestuurd.

Motivering van de klacht(en)

De eerlijkheid van de reclame wordt in vraag gesteld, aangezien meer dan 6 weken na de betaling en het opsturen van de spaarkaart, de choker halsketting nog steeds niet thuisbezorgd werd.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet weten dat er blijkbaar iets was misgegaan bij het distributiebedrijf dat de verzending voor haar rekening neemt. Hij is de klager tegemoet gekomen door haar onmiddellijk de parelchoker te bezorgen.

Jurybeslissing

De Jury stelde vast dat de advertentie louter een postbus vermeldt, hetgeen in strijd is met art. 78,1° WHP. Zij deed aan de adverteerder de aanbeveling om het volledig adres te vermelden.

Gevolg

De adverteerder liet weten dat hij in de toekomst tevens het adres zal vermelden.