MEDIAHUIS - 29/09/2020

Adverteerder: 
MEDIAHUIS
Product/Dienst: 
Zimmo
Media: 
Dagblad
Onderzoekscriteria: 
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Andere goederen en diensten
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 29 september 2020
Beschrijving van de reclame

De advertentie toont een afbeelding in animatiefiguurstijl van een man in zwembroek met zwemvliezen, een duikbril en een snorkel die een zeemeermin met bloot bovenlichaam draagt. Daarnaast de tekst “Wij zoeken een villa met zwembad.”.
Onderaan het logo van de adverteerder met “Zimmo – De immosite voor slimmeriken”.

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klaagster is deze reclame ongepast en gaat het om gratuit naakt en objectivering van vrouwen. Zij meent dat een zeemeermin met een bovenstuk aan ook perfect had gekund maar dat er hier een duidelijke keuze is om blote borsten te gebruiken om de aandacht te trekken.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat op de illustratie bij de campagne een animatie-afbeelding staat van een ‘duiker’ die een animatie-afbeelding van een zeemeermin in zijn armen draagt. De grappige combinatie van een duiker en een zeemeermin, die samen op zoek zijn naar een villa met een zwembad, illustreert dat iedere koper op Zimmo zeer eenvoudig onroerende goederen kan selecteren en zoeken op basis van eigen specifieke voorkeuren, criteria en zoektermen.

Hij haalde vervolgens aan dat de zeemeermin, zoals ook de zeemeerman, een mythische figuur is die sedert de oudheid zonder kleding voorgesteld wordt.

De zeemeermin werd nogmaals in het collectieve geheugen verankerd door een sprookje van Hans Christian Andersen dat onder meer inspireerde tot het wereldberoemde beeld ‘De kleine zeemeermin’ in de haven van Kopenhagen - Denemarken. In Warschau staan ook diverse beelden van een zeemeermin en ook bij die beelden in de openbare ruimte, is het bovenlichaam niet bedekt.

Volgens de adverteerder illustreert het beeld van de animatie-duiker en de animatie-zeemeermin duidelijk de bedoelde boodschap dat de gebruikers van Zimmo zeer eenvoudig zelf de criteria kunnen instellen om de aangeboden onroerende goederen te selecteren en te zoeken.

Hij is van mening dat deze afbeelding in de reclame niet ongepast is en dat echte vrouwen niet ‘geobjectiveerd’ worden. Volgens hem is de visuele voorstelling niet strijdig met de geldende fatsoensnormen en wordt de menselijke waardigheid niet aangetast.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de advertentie in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie een afbeelding in animatiefiguurstijl toont van een man in zwembroek met zwemvliezen, een duikbril en een snorkel die een zeemeermin met bloot bovenlichaam draagt.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat deze beoogt om met de grappige combinatie van een duiker en een zeemeermin, die samen op zoek zijn naar een villa met een zwembad, te illustreren dat iedere koper op Zimmo onroerende goederen kan selecteren op basis van eigen criteria en dat de zeemeermin een mythisch wezen is dat sedert de oudheid zonder kleding voorgesteld wordt.

Rekening houdend met de huidige maatschappelijke context, is de Jury van mening dat deze advertentie met een afbeelding in animatiefiguurstijl niet indruist tegen de geldende fatsoensnormen.

Zij is tevens van mening dat de reclame in kwestie de vrouw niet instrumentaliseert en haar waardigheid niet aantast.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie niet in strijd is met de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens op deze punten.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.