MC CAIN FOODS - LIZA DDC - 26/10/2021

Adverteerder: 
MC CAIN FOODS - LIZA DDC
Product/Dienst: 
Street Fries
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Andere
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Voedingsmiddelen
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
dinsdag, 26 oktober 2021
Beschrijving van de reclame

De klaagster deelde een screenshot mee van een post op het Instagramaccount van de betrokken influencer die de influencer toont met een airfryer en een bord frieten, met de tekst:
« Frites party avec @mccainbe !! Grâce à mon airfryer, les Street Fries de McCain sont prêtes en un rien de temps! Et vous c’est quoi votre goût préféré ?? Moi c’est Mexican Veggie #yummyyyyy
#StreetFriesPlease #McCainbe @mccainbe @efluenz.be
#portrait #fashion #ootd #ootdfashion #girl #likeforlikes #followforfollowback
#instagood #instalove #likeforlike #love #follorforfollow #picoftheday #goodvibes #goals #fashion #belgianblogger #portrait ».

Motivering van de klacht(en)

De klaagster deelde mee dat de influencer niet vermeldt dat het gaat om betaalde partnerschappen en aldus haar volgers misleidt wat betreft de commerciële aard van de communicatie.

Standpunt van de adverteerder

De Jury heeft zowel de betrokken influencer als het betrokken bedrijf om een reactie verzocht.

De influencer deelde mee dat de inhouden vooraf gezien en geaccepteerd zijn door de agentschappen die met de respectievelijke merken communiceren en die haar aandacht niet hebben gevestigd op dit punt.
Ze betreurt niettemin dat ze er niet aan gedacht heeft, maar het gaat om een vergetelheid en het was niet haar bedoeling om haar volgers te misleiden.
De ontbrekende vermeldingen zijn toegevoegd aan de publicaties waarvoor het nodig was en zullen ook in de toekomst worden toegevoegd.
Zij verduidelijkte dat ze een nano-influencer is die haar tips en leuke producten deelt en dat zij steeds erg transparant is geweest met haar volgers over haar campagnes.

Het bedrijf deelde mee dat hij samen met zijn influencer relations agentschap een contract afsluit per campagne, waarbij hij de mogelijkheid krijgt om te kiezen tussen verschillende influencers die voor hem producten promoten tegen betaling en dat hij nooit rechtstreeks contact met de influencers heeft.
Hij heeft enkel beslissingsrecht over de inhoud van de foto en copy die gepost zal worden en geen invloed over hoe de post geplaatst zal worden of wat de influencer net instelt alvorens te posten.
Hij heeft dit ook al opgenomen met zijn influencer relations agentschap dat dit verder met de influencer in kwestie zal opnemen.

Jurybeslissing

De Jury heeft er nota van genomen dat de klaagster verwees naar een post op het Instagramaccount van de betrokken influencer en dat zij van mening is dat bij gebrek aan vermelding dat het om een betaald partnerschap gaat, er sprake is van misleiding ten aanzien van de volgers wat betreft het commerciële karakter van de communicatie in kwestie.

Ingevolge het antwoord van het betrokken influencer heeft de Jury er nota van genomen dat het wel degelijk gaat om een commerciële communicatie waarvan de inhoud vooraf gezien werd door het reclameagentschap dat communiceert met het merk en dat de afwezigheid van een duidelijke vermelding een eenvoudige vergetelheid is en niet als bedoeling had om haar volgers te misleiden. De betrokken influencer voegde toe dat zij hier onmiddellijk aan verholpen heeft door de vermeldingen “partenariat rémunéré” (“betaald partnerschap”) en “#ad” toe te voegen.

De Jury heeft er eveneens nota van genomen, op basis van de reactie van de betrokken adverteerder, dat deze enkel kan beslissen over de foto en de tekst die gepubliceerd zullen worden en dat hij geen invloed heeft op de manier waarop de publicatie verspreid zal worden, maar dat hij hiervoor samenwerkt met een agentschap dat zelf rechtstreeks contact opneemt met de influencer en dat dit agentschap het nodige zal doen.

De Jury heeft het dossier onderzocht in het kader van artikel 7 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel dat bepaalt dat marketingcommunicatie duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn, ongeacht de vorm en het gebruikte medium en dat als een advertentie verschijnt in een medium dat nieuws of redactioneel materiaal bevat, ze zo moet worden voorgesteld dat ze makkelijk herkenbaar is als advertentie, en in het licht van de Aanbevelingen van het Communicatie Centrum inzake online influencers.

De Jury is van mening dat de betrokken post onvoldoende elementen bevat opdat zijn commerciële aard gemakkelijk herkenbaar zou zijn voor de gemiddelde consument.

De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken commerciële communicatie niet duidelijk als zodanig herkenbaar is ten aanzien van andere communicaties aanwezig op het account van de influencer.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepaling, heeft de Jury de influencer en de adverteerder derhalve verzocht om de betrokken commerciële communicaties te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.

Gevolg

In dit verband heeft de Jury er nota van genomen dat de influencer heeft meegedeeld dat er reeds wijzigingen werden aangebracht om het commerciële karakter van de communicaties te verduidelijken.