MARTINAIR - 27/12/2005

Adverteerder: 
MARTINAIR
Product/Dienst: 
Winterpromotie Sri Lanka
Media: 
Dagblad
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
dinsdag, 27 december 2005
Beschrijving van de reclame

Een advertentie bevat de volgende tekst:
“Martinair, your wings. Winterpromotie Sri Lanka. Colombo. Eur 453 + taksen Eur 154.32 = 607.32. Prijzen geldig voor afreizen van 01/11/05 tot 20/12/05. Vluchten vanaf Amsterdam (Schiphol). Vanaf elk Belgisch station comfortabel met de trein naar Schiphol. Supplement: 39 euro h/t. Nieuw Comfor Class (10% meer beenruimte) supplement 49 euro per traject. Voor meer informatie of reserveringen contacteer uw reisagent of bel Martinair 02/7209977.”

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is misleidend. De klager heeft drie maal getelefoneerd naar het nummer vermeld in de advertentie en de volgende prijzen zonder taks werden hem meegedeeld: 635 euro, 658 euro en 708 euro. Hij heeft uit deze telefoongesprekken begrepen dat er niet dagelijks vluchten zijn, dat men een minimum aantal dagen ter plaatse moet blijven en dat een verblijf maximum 45 dagen mag duren. Elke prijs was minstens 180 euro duurder dan de laagste prijs vermeld in de advertentie en de voorwaarden die telefonisch meegedeeld werden, worden niet vermeld in de reclame.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij steeds de basisprijs, taksen, toeslagen, de totaalprijs en de geldige afreisperiode voor het promotarief vermeldt, alsook dat er voor meer informatie contact dient opgenomen te worden met Martinair of een reisbureau. Hij stelde dat het geenszins zijn bedoeling is om klanten te misleiden. De advertenties worden geplaatst om laagbezette vluchten te vullen, maar enkel en alleen wanneer er voldoende beschikbaarheid is op de vluchten.
De adverteerder stelde dat hij uit de klacht niet kon afleiden welke precieze vertrekdatum de klant gevraagd had, maar dat het wel mogelijk is dat bepaalde afreisdata reeds volgeboekt zijn. Hij stelde vervolgens dat hij niet begrijpt waarom de klant geen melding gemaakt heeft van het promotietarief, want dan had hij hem de nog andere beschikbare vluchten kunnen doorgeven.

Jurybeslissing

De Jury heeft de adverteerder aanbevolen om in zijn advertentie te vermelden dat er slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zijn voor dit aanbod.
De adverteerder bevestigde dat hij deze aanbeveling zal naleven.