De klaagster vindt de afbeelding van de vrouw suggestief en zonder enige meerwaarde voor het overbrengen van de boodschap. Zij vindt de reclame ongepast en zelfs grenzen aan seksisme.
De adverteerder deelde mee dat de folder uitsluitend gebruikt wordt binnen zijn sportclub als aankondiging/reclame voor studenten. Hij kan alleen maar betreuren dat er mensen zijn die deze folder onverantwoord en zelfs seksistisch vinden. 'De gustibus et coloribus non disputandum', voegde hij nog toe.
De Jury heeft vastgesteld dat de vrouw die een zeer korte short draagt, in een suggestieve pose afgebeeld wordt. Daarentegen wordt de man onderaan in een sportieve pose afgebeeld.
Zij is van mening dat de reclame in kwestie het beeld van het lichaam van de vrouw op een onbehoorlijke manier uitbuit en haar tot een seksueel object herleidt.
Gelet hierop is de Jury van mening dat het gebruik van de afbeelding van de aldus voorgestelde vrouw misplaatst is om een commerciële boodschap over te brengen betreffende een studentenactie in een sportclub.
Rekening houdend met de manier waarop de vrouw in casu afgebeeld is, is de Jury van oordeel dat de reclame denigrerend is voor de vrouw en haar menselijke waardigheid aantast.
Op basis van artikel 4, alinea 1 en artikel 12 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en punten 3 en 4 van de JEP Regels inzake de afbeelding van de mens, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame in kwestie te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.
De adverteerder deelde mee de nodige wijzigingen aan de folder te zullen aanbrengen.