LOVANIUM - 22/02/2019

Adverteerder: 
LOVANIUM
Product/Dienst: 
Sportclub - studentenactie
Media: 
Andere media
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Sport en ontspanning
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
vrijdag, 22 februari 2019
Beschrijving van de reclame

De folder “Lovanium Tennis-Squash Leuven” voor een studentenactie toont bovenaan de afbeelding van een vrouw die men langs de achterzijde ziet. Zij leunt naar voren en draagt een topje en een zeer korte short en houdt een squashracket in de hand. Op de foto, de tekst “squash - 6euro”.
De foto onderaan toont een man die springt met een tennisracket in de hand. Hij draagt een wit T-shirt en short. Op de foto, de tekst “tennis - 12euro”.

Motivering van de klacht(en)

De klaagster vindt de afbeelding van de vrouw suggestief en zonder enige meerwaarde voor het overbrengen van de boodschap. Zij vindt de reclame ongepast en zelfs grenzen aan seksisme.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de folder uitsluitend gebruikt wordt binnen zijn sportclub als aankondiging/reclame voor studenten. Hij kan alleen maar betreuren dat er mensen zijn die deze folder onverantwoord en zelfs seksistisch vinden. 'De gustibus et coloribus non disputandum', voegde hij nog toe.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de vrouw die een zeer korte short draagt, in een suggestieve pose afgebeeld wordt. Daarentegen wordt de man onderaan in een sportieve pose afgebeeld.

Zij is van mening dat de reclame in kwestie het beeld van het lichaam van de vrouw op een onbehoorlijke manier uitbuit en haar tot een seksueel object herleidt.

Gelet hierop is de Jury van mening dat het gebruik van de afbeelding van de aldus voorgestelde vrouw misplaatst is om een commerciële boodschap over te brengen betreffende een studentenactie in een sportclub.

Rekening houdend met de manier waarop de vrouw in casu afgebeeld is, is de Jury van oordeel dat de reclame denigrerend is voor de vrouw en haar menselijke waardigheid aantast.

Op basis van artikel 4, alinea 1 en artikel 12 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en punten 3 en 4 van de JEP Regels inzake de afbeelding van de mens, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame in kwestie te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder deelde mee de nodige wijzigingen aan de folder te zullen aanbrengen.