L'OREAL / GEMEY MAYBELLINE - 27/09/2001

Adverteerder: 
L'OREAL / GEMEY MAYBELLINE
Product/Dienst: 
Lippenstift
Media: 
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cosmetica
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 27 september 2001
Beschrijving van de reclame

Met als titel “Nouveau Rouge Water Shine” toont de affiche het product evenals de schouders en het aangezicht van een jonge vrouw met rode lippen met als tekst “Effet “lèvres mouillées””.

Motivering van de klacht(en)

De afgebeelde persoon doet eerder denken aan een gemaquilleerd kind dan aan een vrouw. Deze reclame is onaanvaardbaar en zelfs verwerpelijk door het kind voor te stellen als een seksuele partner die verleidelijk is voor de man. Zij kan seksuele verlangens uitlokken bij perverse personen. Zij is een belediging voor de kinderen die slachtoffer zijn van seksueel misbruik en respecteert de progressieve evolutie van kinderen naar seksuele volwassenheid niet.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de persoon die wordt afgebeeld een topmodel is van 22 jaar.

Jurybeslissing

Rekening houdend met het product waarvan sprake, heeft de Jury gemeend dat de gebruikte illustratie geen risico inhoudt dat deze zou kunnen aanzien worden als een kind en dat zij geen enkel obsceen of onfatsoenlijk seksueel kenmerk vertoont en niet aanzet tot een afkeurenswaardig gedrag dat de geformuleerde verwijten t.a.v. deze affiche zou rechtvaardigen ondermeer t.a.v. kinderen. Zij heeft gemeend geen opmerking te moeten formuleren.