LEVER FABERGE - 22/08/2002

Adverteerder: 
LEVER FABERGE
Product/Dienst: 
Axe
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cosmetica
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 22 augustus 2002
Beschrijving van de reclame

Een TV-spot toont een jongeman die zich met het product inzeept in de douche. Vervolgens ziet men deze jongeman op consultatie bij een jonge vrouwelijke dokter die hem onderzoekt met haar stethoscoop. Ze gooit haar stethoscoop in de prullenmand en luistert met haar oor aan zijn borstkas en begint strelende bewegingen te maken. De mond van de jongeman valt open. Voice over : “Contact. The Axe Showergel”, waarna het product getoond wordt.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame getuigt van een gebrek aan respect voor de kijker.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij in zijn communicatie reeds enkele jaren gebruik maakt van het thema verleiding en meestal een gelijkaardig patroon wordt gebruikt, namelijk na het gebruik van het product geniet de persoon van een verhoogde aantrekkingskracht op zijn omgeving. Hij benadrukte tevens dat de spots steeds een dosis fantasie en humor bevatten en een beroep doen op de verbeelding van de kijker, hetgeen volgens hem eerder een blijk van respect dan een gebrek aan respect impliceert.

Jurybeslissing

Bij gebrek aan inbreuken op wettelijke en/of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.