LE NUMERO 1 DE LA LITERIE - 14/05/2001

Adverteerder: 
LE NUMERO 1 DE LA LITERIE
Product/Dienst: 
Beddengoed
Media: 
Gratis huis-aan-huisblad
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Andere
Initiatief: 
Beroepsvereniging
Categorie: 
Woning/meubilair
Type beslissing: 
Schorsingsaanbeveling aan de media
Datum afsluiting: 
maandag, 14 mei 2001
Beschrijving van de reclame

Met als titel “Fabrieksloten” stelt de reclame verschillende types matrassen, bedden en lattenbodems voor, o.m. een “hypoallergische matras”, een “medische matras”, een “orthopedische matras”, een “hospitaal matrasbeschermer”, en een “ergonomische matras”. Een afzonderlijke rubriek vermeldt “Rugpijn ? Weet U dat degelijk beddengoed dit kan verlichten door de optimale steun van uw wervelkolom”.

Motivering van de klacht(en)

De reclame toont rode kruisen en gebruikt termen als “orthopedisch, anti-rugpijn, hypoallergisch…” wat moet vermeden worden.

Jurybeslissing

Na onderzoek en bij gebrek aan bewijsvoering door de adverteerder, heeft de Jury aanbevolen om de volgende medische verwijzingen te schrappen : “hypoallergische matras”, “anti-allergisch”, “anti-allergische medische matras”, “orthopedische matras”, “ergonomische matras speciaal voor rugpijn”, alsook de afbeelding van een rood kruis. Vervolgens heeft de adverteerder de termen “medische, orthopedische” alsook het soortgelijk logo van het Rode Kruis geschrapt, maar de Jury heeft vastgesteld dat de vermeldingen “hypoallergisch” – “hypoallergenisch” en “anti-allergisch” nog bestaan en heeft aanbevolen de betekenis ervan te verduidelijken en te verantwoorden.

Gevolg

Bij gebrek aan antwoord op zijn aanbeveling, heeft de Jury een schorsingaanbeveling aan de media gericht.