LAVAZZA - 17/12/2002

Adverteerder: 
LAVAZZA
Product/Dienst: 
Expresso
Media: 
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Electrische toestellen/TV/Radio
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 17 december 2002
Beschrijving van de reclame

Een affiche toont het blote bovenlichaam van een vrouw dat ondergedompeld is in koffie tot ter hoogte van haar borsten. Haar hoofd is versierd met koffielepeltjes en ze draagt oorbellen in de vorm van een kopje koffie. Slogan : “Express Yourself” met daarnaast de vermelding van de merknaam en het website adres.

Motivering van de klacht(en)

De reclame mag de doelstelling van voeding, die erin bestaat om (op)gegeten of (op)gedronken te worden, niet afwenden en het is immoreel dat een adverteerder uit de westerse wereld een mens afbeeldt in koffie terwijl op onze planeet 2/3 van de bevolking honger lijdt en aan de kinderen geleerd wordt om niet met voeding te spelen. Voeding heeft een universele sociale waarde. Deze reclame is choquerend en in strijd met art. 2 (algemeen geldende normen) en art. 4 (menselijke waardigheid) van de IKK-code.

Jurybeslissing

Na onderzoek heeft de Jury gemeend dat, gelet op het duidelijk surrealistische karakter van de visuele afbeelding, deze boodschap geen afbreuk doet aan de doelstelling van voeding op een wijze die zou indruisen tegen de algemeen geldende normen of die de menselijke waardigheid zou aantasten. Er is evenmin enige aansporing om met voeding te spelen. De Jury heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.