KPN ORANGE - 07/06/2001

Adverteerder: 
KPN ORANGE
Product/Dienst: 
Kuifje Pack
Media: 
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 7 juni 2001
Beschrijving van de reclame

Een affiche vermeldt in grote letters : “4000 frank belwaarde, bij aankoop van een PrePay Pack voor 3990 frank” en onderaan in kleinere letters : “Bij dit pack van 3990 frank (aanbevolen verkoopprijs) krijgt u een belwaarde van 2000 frank. En als u voor 2 januari 2001 met uw PrePay kaart belt, verdubbelt de belwaarde tot 31 maart 2001. Aanbod geldig zolang de voorraad strekt”. De affiche toont onderaan Kuifje die in alle haast aan de hand trekt van Kapitein Haddock.

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als oneerlijk aangezien het gesuggereerd voordeel niet overeenstemt met de werkelijkheid.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij de consumenten voldoende ingelicht had over het feit dat de promotie gold voor elke nieuwe Prepay klant die voor 2 januari 2001 zijn nieuwe Prepay SIM-kaart activeerde en een eerste telefoongesprek verrichtte voor 2 januari 2001. Deze nieuwe Prepay-klanten konden dan bellen aan half tarief tot en met 31 maart 2001. De adverteerder benadrukte dat indien de klant aan al deze voorwaarden voldeed en toch niet van de voordelen kon genieten, zich ongetwijfeld een technisch probleem gesteld heeft en het dan volstaat om de klantendienst te contacteren teneinde dit probleem opgelost te zien.

Jurybeslissing

De Jury deelde dit mee aan de klager, met het verzoek haar opnieuw te contacteren indien hij geen voldoening zou krijgen.

Gevolg

Bij gebrek aan antwoord wordt verondersteld dat de klager voldoening heeft gekregen. Geen opmerking i.v.m. de reclame.