KOREAN MOTOR COMPANY – 02/02/2006

Beschrijving van de reclame

Een advertentie toont een man die fysische gelijkenissen vertoont met prins Charles. Hij overhandigt een huwelijkscontract aan een vrouw waarvan we alleen de arm zien. De vrouw heeft een pen in de hand en tekent het contract met de naam “Diana”. Achter de man bevindt zich de Britse vlag.
Tekst: “Ne signez rien que vous risquerez de regretter. Découvrez d'abord nos conditions salon.”
Onderaan bevindt zich een foto van een wagen van het merk met vermelding van prijs, uitrusting, brandstofverbruik, CO2-uitstoot, voorwaarden en veiligheidsslogan.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame verwijst zonder twijfel naar het huwelijk tussen Charles en Diana; een huwelijk dat tragisch eindigde met de dood van Diana. De slogan “Ne signez rien que vous risquerez de regretter. » bevat een waardeoordeel ten aanzien van de relatie tussen Charles en Diana door hun huwelijk te vergelijken met een banaal commercieel contract.

Deze reclame getuigt van slechte smaak en is laaghartig.
Zij toont geen respect voor de koninklijke familie en evenmin voor de kinderen uit dit huwelijk. Deze reclame kwetst de gevoelens van vele personen die de acties van Diana ten voordele van de kinderen uit de derde wereld ten zeerste op prijs hebben gesteld.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder heeft laten gelden dat hij begrijpt dat een kleine minderheid aanstoot kan nemen aan deze reclame, maar het doel was geenszins:
-de koninklijke familie aanvallen
-neerkijken op de acties van Lady Di
-alluderen op de tragische en trieste dood van Lady Di
-het heilige karakter van het huwelijk aanvallen
-spotten met gescheiden of bedrogen mensen…
Hij verklaarde dat het de bedoeling was om via publieke en bekende voorbeelden aan te tonen dat men soms spijt kan hebben van een overeenkomst. Hij herinnerde eraan dat een scheiding – welke mening men dienaangaande ook mag toegedaan zijn – onlosmakelijk verbonden is met onze samenleving en dat hij dus niet de indruk heeft dat het taboe is om dit ter sprake te brengen.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat deze advertentie verwijst naar de Britse koninklijke familie, maar zij is van oordeel dat uit het karikaturale karakter duidelijk blijkt dat de personen waarnaar verwezen wordt een gedraging aannemen die de reclame hen toebedeeld en dat zij zich geenszins enige gedraging ten gunste van het product hebben willen toemeten. Zij heeft derhalve gemeend dat deze reclame onder de afwijking voorzien in punt 2 van haar regels betreffende het verwijzen naar personen valt. Zij is tevens van oordeel dat deze reclameboodschap niet van aard is om begrepen te worden als zijnde een negatief waardeoordeel tav het huwelijk. De Jury is van oordeel dat het voor de gemiddelde consument duidelijk is dat het om een louter symbolische voorstelling gaat teneinde de boodschap kracht bij te zetten. Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.

Adverteerder: KOREAN MOTOR COMPANY
Product/Dienst: Hyundai
Media: Magazine
Initiatief: Consument
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  02/02/2006