De klager stelde zich vragen bij de reclame die uitnodigt om een “goede fles” en geen limonade te drinken bij kaas van Herve. Hij voegde toe dat er geen vermelding is die verduidelijkt dat de “goede fles” dient te worden geconsumeerd “met mate”.
De adverteerder deelde mee dat deze reclame identiek is aan deze die in 2015 aan de JEP ter goedkeuring werd voorgelegd. Hij verwijst derhalve naar de positie van de JEP die gemeend had geen opmerkingen te moeten formuleren.
De Jury heeft kennis genomen van de radioreclamespot voor een kaas waarin men een conversatie tussen een vader en zijn zoon hoort.
De Jury heeft vastgesteld dat de vader met passie de kwaliteiten van het streekproduct oproept en verklaart: “Avec un fromage pareil, fiston, on boit une bonne bouteille, pas de la limonade!”.
De Jury is vooreerst van mening dat de stem van de zoon in de spot een voldoende volwassen stem is zodat niet de indruk wordt gewekt dat het om een minderjarige zou kunnen gaan.
Zij is bovendien van mening dat de spot verwijst naar een goede fles wijn zonder daarom echter op onverantwoorde wijze aan te zetten tot de consumptie van wijn.
Volgens de Jury is de spot evenmin kleinerend ten aanzien van personen die veeleer limonade zouden consumeren.
Wat ten slotte de bemerking van de klager betreft inzake de afwezigheid van een vermelding volgens de welke de fles met mate dient te worden geconsumeerd, heeft de Jury verduidelijkt dat, gelet op het feit dat de spot geen reclame maakt voor een alcoholhoudende drank in de zin van het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken, artikel 11 en Bijlage B van dit Convenant, die een educatieve slogan opleggen in reclames voor alcoholhoudende dranken, niet van toepassing zijn.
Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.
Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.