K-MOBILE (F) - 04/04/2002

Adverteerder: 
K-MOBILE (F)
Product/Dienst: 
Logo's en beltonen
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Informatica en telecom
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 4 april 2002
Beschrijving van de reclame

Een advertentie stelt verschillende logo's, afbeeldingen en beltonen voor, te bestellen via SMS. Het nummer waarnaar men moet bellen is vergezeld van een asterisk die verwijst naar de vermelding
“1€ / SMS” in kleine lettertjes.

Motivering van de klacht(en)

De advertentie is bedrieglijk want na lezing ervan heeft men de indruk dat men voor 1 SMS aan de prijs van 1 € een logo ontvangt, hetgeen niet het geval is. Na het versturen van uw SMS contacteert men u per SMS om te vragen welk type van GSM u heeft hetgeen 1€ kost. Vervolgens kost de SMS om te antwoorden opnieuw 1€. Vervolgens om uw logo per SMS te ontvangen betaalt u opnieuw 1€. Er wordt evenmin vermeld dat de codes van week tot week veranderen. Als u een verkeerde code stuurt, kost de boodschap “verkeerde code”, tevens 1€.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat zijn beheersysteem van de oproepen en bestellingen gewijzigd werd en dat sedertdien meerdere SMS'en nodig zijn. Hij betreurde dat een tijdsverschil heeft plaatsgevonden tussen de overgang van het systeem en de verschijning van de reclame en deelde mee dat de nieuwe reclame aangepast werd. Hij bevestigde eveneens dat de voorgestelde codes actief blijven na de datum van verschijning en het waarschijnlijk om een verkeerde manipulatie gaat te wijten aan de gebruiker, maar dat hij uit voorzorg een geldigheidsduur van zijn diensten heeft vermeld.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de nieuwe versie de prijzen in euro per eenheid, het volledige adres van de vennootschap en een geldigheidsdatum voor de aangeboden diensten vermeldt. Zij heeft gemeend geen verdere opmerkingen te moeten formuleren.