INTERNATIONAL BRUSSELS TATTOO CONVENTION - 27/07/2016

Adverteerder: 
INTERNATIONAL BRUSSELS TATTOO CONVENTION
Product/Dienst: 
International Brussels Tattoo Convention
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Fatsoen en goede smaak
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Sport en ontspanning
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 27 juli 2016
Beschrijving van de reclame

De klaagster deelde foto’s mee die op de Facebookpagina van de adverteerder staan met telkens de tekst “International BrusselsTattooConvention, 11th – 13th November Tour & Taxis Brussels, www.brusselstattooconvention.be” :

Foto 1 toont de rugzijde van een vrouw die op een steen zit. Ze draagt een string en heft haar T-shirt op, haar armen zijn getatoeëerd. Bovenaan de tekst “Hosted by Samii Ryan”.

Foto 2 toont een rechtstaande vrouw die poseert waarbij de intieme delen, de borsten, de schouders en het hoofd bedekt zijn met touwen. Bovenaan de tekst “Shibari Fashion Shows by Fred Kyrel”.

Foto 3 toont een liggende vrouw met een getatoeëerd lichaam die poseert in lingerie. Bovenaan de tekst “Public photoshoot, model: Leo LaLuna”.

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klaagster moet dit reclame voor een tattoobeurs voorstellen en is het gewoon porno. Aangezien hun doelpubliek getatoeëerde mensen zouden moeten zijn, zouden ze die groep beter aanspreken. De klaagster gaat zelf elk jaar naar zo'n beurzen en is extreem geaffronteerd. Het doet meer denken aan reclame voor de Erotica Beurs... Als vrouw voelt zij zich niet meer welkom en vindt ze het afschuwelijk dat de body modification gemeenschap zo afgeschilderd wordt.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat hij geschokt is door de klacht aangezien hij de conventie al 7 jaar doet en al 7 jaar een soortgelijke vorm van promotie heeft. Facebook is zeer streng in hun beleid over naaktheid en pornografische aanverwanten en van hun kant heeft hij in 7 jaar nog nooit een klacht of waarschuwing ontvangen.

Hij heeft een zeer breed programma-aanbod en het is totaal geen erotiekbeurs, verre van zelfs. Als mensen zich niet geroepen of aangetrokken voelen om te komen dan is dat hun volste recht maar hij dwingt niemand. Hij probeert een zo breed mogelijk programma aan te bieden zodat mensen er de hele dag kunnen vertoeven; zijn bezoekers zijn dan ook van alle leeftijden en meer dan 55% is vrouw.

De adverteerder haalt aan dat de foto’s in kwestie enkel op Facebook verspreid zijn en geeft vervolgens meer uitleg over de drie foto’s.

Foto 1:
Samii Ryan, zijn internationale hostess voor dit jaar, is een zeer bekend Amerikaans model en winkeleigenaar van diverse producten, totaal niet pornografisch. Dit tattoomodel heeft meer dan 200.000 volgers en heeft in veel internationale magazines gestaan.
Aangezien zijn hostess elk jaar een internationaal model is met veel volgers en omringende media voor alle leeftijden kan hij zich niet voorstellen dat mensen dit porno noemen. Het is simpelweg een vorm van fotograferen om de mooiste punten van het model naar voren te brengen. In deze tijd moeten mensen volgens hem toch zelf beslissen of ze iets willen zien of wegklikken.

Foto 2:
Fred Kyrel is een zeer bekende fotograaf en internationale stylist die met de traditionele Japanse Shibari touwen een soort van lingerie maakt. Deze gaat een presentatie en show doen op de conventie, zonder blote borsten of dergelijke pornografische bedoelingen. Het is een zeer mooie vorm van traditionele japanse touwkunst die hij omvormt naar een soort van kleding/lingerie.

Foto 3:
Lea LaLuna is 1 van de 6 internationale modellen die hij heeft uitgenodigd om te komen poseren op de beurs voor de publieke fotoshoots die hij elk jaar organiseert voor de bezoekers.
Dit houdt in dat de modellen in verschillende outfits poseren zodat amateurfotografen kunnen leren fotograferen met professionele modellen.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de door de klaagster meegedeelde foto’s en, naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder, heeft zij er nota van genomen dat deze alleen in een post op de Facebookpagina van de adverteerder verschijnen.

Naar aanleiding van het antwoord van de adverteerder heeft de Jury ook het volgende genoteerd.

De eerste foto toont de internationale hostess voor dit jaar, een bekend Amerikaans model en winkeleigenares die meer dan 200.000 volgers heeft en in vele internationale magazines heeft gestaan.

De tweede foto is van een bekende fotograaf en internationale stylist die met de traditionele Japanse Shibari touwen een soort van lingerie maakt en die een presentatie en show doet op de conventie.

De derde foto toont een internationaal model dat de adverteerder heeft uitgenodigd om te komen poseren op de beurs voor de publieke fotoshoots die hij elk jaar organiseert voor de bezoekers.

Rekening houdend met wat voorafgaat is de Jury van oordeel dat er een duidelijk verband bestaat tussen de gebruikte beelden en de conventie waarvoor reclame gemaakt wordt, en dat deze afbeeldingen op Facebook niet van aard zijn een inbreuk te vormen op de geldende fatsoensnormen.

De Jury is ook van mening dat de beelden niet van aard zijn om de menselijke waardigheid van de vrouw aan te tasten of om een bepaalde groep mensen te denigreren.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.