INSTITUUT MARC MONTREUX - 07/12/1999

Adverteerder: 
INSTITUUT MARC MONTREUX
Product/Dienst: 
Senesol
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Jury
Categorie: 
Gezondheid
Type beslissing: 
Schorsingsaanbeveling aan de media
Datum afsluiting: 
dinsdag, 7 december 1999
Beschrijving van de reclame

Met als slogans “Nieuw… Senesol heeft in amper 3 jaar tijd honderdduizenden Spaanse vrouwen doen afslanken. Het best verkochte product bij de Spaanse apothekers om met zekerheid gewicht te verliezen. Verdrijft de vetten uit uw lichaam, elke dag opnieuw. Bewezen doeltreffendheid ! Resultaten reeds zichtbaar vanaf de eerste dag”, beschrijft de advertentie een vermagerings-product op basis van Sene-kruid uit Indië en Soudan. De tekst vermeldt dat het product onmiddellijk inwerkt op het organisme, de vetten achtervolgt en deze elimineert, alsook dat de resultaten spectaculair zijn, vanaf de eerste dag gewichtsverlies kan vastgesteld worden en het merendeel van de mensen die Senesol probeerden gemiddeld tussen de 5 en de 10 kg verloren per kuur van 10 dagen. Getuigenis met voor- en na foto's. Waarschuwing om niet langer te gebruiken dan 10 dagen en pauzes van 4 dagen in te lassen tussen de kuren. Bestelbon voor kuren van verschillende duur naargelang het te verliezen gewicht en terugbetalingswaarborg bij ontevredenheid.

Motivering van de klacht(en)

De affirmatieve beweringen rechtvaardigen een vraag om bewijsvoering. De conformiteit met de regels inzake vermagerings-producten dient onderzocht.

Jurybeslissing

Bij gebrek aan reactie van de adverteerder op haar vraag om bewijsvoering en haar aanbeveling tot schorsing van de advertentie in kwestie, heeft de Jury een schorsingsaanbeveling aan de media gericht.