IKEA - 05/02/2019

Adverteerder: 
IKEA
Product/Dienst: 
Kast
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Woning/meubilair
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 5 februari 2019
Beschrijving van de reclame

Op de pagina “Soldes” van de website van de adverteerder staat de volgende advertentie: 
« 10% de réduction supplémentaire sur le prix soldé  
Sur tous les produits soldés, pour les membres Ikea Family, du 03/01/2019 jusqu’au 31/01/2019 et jusqu’à épuisement du stock ». 
Daaronder een foto van het product en onder andere de tekst: 
« 23/01-24/01 
Godmorgon armoire porte miroir chêne blanchi 
99,- au lieu de 199,- ». 

Motivering van de klacht(en)

De klager deelde mee dat de advertentie aangeeft dat er bij de aankoop van de Godmorgon kast in witte eik met de IKEA Family-kaart 10% extra korting is. Deze extra korting werd hem echter geweigerd met het voorwendsel dat dit artikel niet in solden was, maar dat het om een flashaanbod ging, wat niet klopt aangezien het verschijnt als men het tabblad “Soldes” kiest op de website.  

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat het jammer genoeg om een spijtige menselijke fout ging. De reclame was niet misleidend, het meubel in kwestie was wel degelijk in solden en de IKEA Family-leden hadden wel degelijk recht op een bijkomende korting van 10%. 

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de reclame op de website van de adverteerder aan IKEA Family-leden 10% extra korting aanbiedt op de soldenprijs op alle producten in solden, waaronder de kast waarnaar de klager verwijst.  

De Jury heeft er eveneens nota van genomen dat de klager deze extra korting geweigerd werd.  

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft zij terdege nota genomen van het feit dat de klager hier wel degelijk recht op had, maar niet heeft kunnen genieten van de actie in kwestie ingevolge een menselijke fout en dat de adverteerder dit wil rechtzetten. 

De Jury is dus van mening dat het gaat om een fout bij de toekenning van de korting en niet om een probleem op het vlak van de reclame-inhoud die correct was wat betreft het feit dat de kast in kwestie wel degelijk deel uitmaakte van de betrokken actie. 

Gelet op het voorgaande, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt met betrekking tot de reclame in kwestie op de website van de adverteerder. 

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.