IGLO BELGIUM – 17/02/2016

Beschrijving van de reclame

De spot toont een maaltijdscène op een zeilboot. De hoofdrolspelers zijn enerzijds de iconische figuur “Kapitein Iglo” en anderzijds zijn matrozen, die door kinderen worden gespeeld. De kapitein komt aan dek met een grote schotel “Fish Sticks” voor zijn matrozen, die aan tafel samenkomen. Tijdens de maaltijd komt er op de achtergrond een grote octopus tevoorschijn die op de boot probeert te klimmen om een “Fish Stick” af te snoepen. De matrozen merken dit op en duwen de octopus overboord.
De voice-over zegt onder meer: “Mijn legendarische Fish Sticks die niemand kan weerstaan. 100% visfilet met een uniek korstje. (Ondertitel: “100% visfilet”) Echt iedereen wil ze hebben.”

Motivering van de klacht(en)

De klager deelde mee dat de website van de adverteerder geeft als samenstelling van de fish sticks: Alaska pollak 65% (VIS), paneermeel (TARWEmeel, water, specerijen, zout, gist), raapzaadolie, TARWEmeel, water, zout, VISolie, aardappelzetmeel.
Als men het “unieke korstje” buiten beschouwing laat, blijkt dat de fish sticks naast vis ook tarwemeel, water, zout, visolie en aardappelzetmeel bevatten.
Volgens de klager is de reclame dan ook misleidend wanneer men het heeft over “100% visfilet”.

Standpunt van de adverteerder

Het standpunt van de adverteerder is dat de reclame niet misleidend is. Hij acht het zeer belangrijk dat de verbruiker maximaal wordt geïnformeerd over de kwaliteit van de vis in zijn “Fish Sticks” stokjes. Daarom wordt de verbruiker hierover geïnformeerd via de “100% filet” claim.

De Fish Sticks producten zijn samengesteld uit 65% vis (van de soort Alaska pollak) en voor de overige 35% uit een korstje. Het visgedeelte bevat 100% visfilet, met uitsluiting van enig ander stuk van de vis. Het korstgedeelte bevat vooral paneermeel en tarwemeel, doch geen vis. Hij is dan ook gerechtigd om “100% visfilet” in zijn advertentie te vermelden.

Het bericht “100% visfilet” betreft vanzelfsprekend enkel het visgedeelte van het product, en niet de andere gedeelten, die wezenlijk niet uit vis kunnen bestaan. Dit bericht is duidelijk voor een gemiddelde consument met een normale kritische zin, zodat de advertentie deze consument niet kan misleiden. Aangezien de aangeklaagde reclamespot aldus exacte inlichtingen over het product bevat is de klacht derhalve volgens de adverteerder ongegrond.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de TV-spot waarin men onder meer het volgende hoort: “100% visfilet met een uniek korstje”.

Zij heeft er tevens nota van genomen dat de klager naar de website van de adverteerder verwijst waar de verschillende ingrediënten van het product vermeld worden.

De Jury heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen dat het product samengesteld is uit 65% vis en voor de overige 35% uit een korstje en dat het visgedeelte 100% visfilet bevat, met uitsluiting van enig ander stuk van de vis.

De Jury is van mening dat het voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk is dat de vermelding “100% visfilet” betrekking heeft op het visgedeelte en dat de adverteerder gerechtigd is om deze claim te gebruiken.

De Jury is van oordeel dat de reclame aldus niet van aard is om de gemiddelde consument te misleiden op dit punt.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.

Adverteerder: IGLO BELGIUM
Product/Dienst: Fish sticks
Media: TV
Onderzoekscriteria: Eerlijkheid, Waarachtigheid
Initiatief: Consument
Categorie: Voedingsmiddelen
Type beslissing: Geen opmerkingen
Datum afsluiting:  17/02/2016