ICI PARIS XL - 10/05/2017

Adverteerder: 
ICI PARIS XL
Product/Dienst: 
Mascara
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cosmetica
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 10 mei 2017
Beschrijving van de reclame

De radiospot gaat als volgt:
Vrouwenstem: “Ik doe mijn mascara op die me ongelooflijke wimpers geeft, dan stap ik zijn bureau binnen, kijk hem recht in de ogen en vraag om een salarisverhoging. En dan vertrek ik weer, met mijn salarisverhoging.”
Voice-over: “Boost je zelfvertrouwen bij Ici Paris XL. Nu 20% korting op alle mascara’s. Ook op iciparisxl.be. Ici Paris XL, durf jezelf te zijn.”

Motivering van de klacht(en)

De klager vindt dat de reclame seksistisch is en de vooroordelen over vrouwen versterkt. Volgens hem heeft geen enkele vrouw het nodig om opgemaakt te zijn om een loonsverhoging te krijgen, net zoals een man zal zij deze krijgen omwille van de kwaliteit van haar werk.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de campagne “Durf jezelf te zijn” draait rond zelfvertrouwen en hoe je dat kan boosten, door als ‘finishing touch’ de juiste make-up en/of verzorgingsproducten te gebruiken, of een parfum te kiezen dat bij je past en waar je je goed bij voelt.

De adverteerder benadrukt dat het nooit zijn bedoeling is geweest om iemand een negatief gevoel te geven. De basis van de campagne is de gedachte dat als je je goed voelt, je boven jezelf uitstijgt en de wereld aan je voeten ligt.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de radiospot in kwestie en is van mening dat deze ertoe strekt om uit te drukken dat de producten van de adverteerder toelaten om het zelfvertrouwen te versterken en dat dit duidelijk blijkt uit de voice-over.

Zij is eveneens van mening dat de spot een vrouw in scène brengt die voor zichzelf besluit om zich op te maken en dat de boodschap van de spot betrekking heeft op zelfvertrouwen en niet op verleiding.

De Jury is van mening dat de vrouw niet op een negatieve manier wordt voorgesteld en dat de reclame haar professionele competenties niet in vraag stelt.

In deze context, is zij derhalve van oordeel dat deze radiospot niet van aard is om vrouwen te discrimineren en evenmin strijdig is met de JEP Regels inzake de afbeelding van de mens.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.