HYUNDAI - 20/09/2016

Adverteerder: 
HYUNDAI
Product/Dienst: 
Hyundai Tucson
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Andere
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 20 september 2016
Beschrijving van de reclame

Na een jingle gaat de radiospot verder als volgt:
Man: “Even uw aandacht voor volgend opsporingsbericht. Sinds maandagnamiddag is Michel Janssens vermist. Hij heeft bruin haar, is begin de 40 en werd het laatst gezien in de nieuwe Hyundai Tucson tijdens een testrit. Michel, als je dit hoort, breng je alsjeblieft die Tucson terug? Merci Michel.”
VO: “De nieuwe Hyundai Tucson. Je wil hem gewoon houden na een testrit. Ontdek deze indrukwekkende SUV en het hele gamma bij uw Hyundai verdeler tijdens de opendeurdagen van 9 tot 17 september. Hyundai, new thinking, new possibilities.”

Motivering van de klacht(en)

Het lijkt de klager niet naar behoren dat een adverteerder in een reclame doet alsof er een algemeen opsporingsbericht komt, om de aandacht van de luisteraar te trekken. Enerzijds omdat dit misleidend is op het vlak van het werkelijke belang van het bericht. Anderzijds omdat dit mogelijk, bij een écht opsporingsbericht, aanzet tot twijfel wat betreft de authenticiteit van de boodschap.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de desbetreffende spot werd uitgezonden tijdens een reclameblok, dat duidelijk afgescheiden is van elke redactionele context. Het wordt volgens hem ook zeer snel duidelijk dat dit om een reclameboodschap gaat en niet om een echt opsporingsbericht.

Jurybeslissing

De Jury is van mening dat de radiospot in kwestie weliswaar aanvangt met een summiere verwijzing naar een opsporingsbericht maar het daarbij reeds quasi onmiddellijk heeft over de gepromote Hyundai Tucson om vervolgens over te gaan in een duidelijke commerciële boodschap ten behoeve van dit product.

Zij is derhalve van mening dat deze spot duidelijk herkenbaar is als een reclameboodschap en niet van aard is om door de gemiddelde consument te worden verward met een opsporingsbericht afkomstig van een officiële instantie.

Gelet op het bovenstaande is de Jury van oordeel dat deze spot niet van aard is om opsporingsberichten te banaliseren of hun doeltreffendheid aan te tasten en evenmin getuigt van een gebrek aan behoorlijk maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef in hoofde van de adverteerder.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.