HYPE TOWN - 13/03/2018

Adverteerder: 
HYPE TOWN
Product/Dienst: 
Fuif Hype Town
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Sport en ontspanning
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 13 maart 2018
Beschrijving van de reclame

De advertentie op Facebook toont een vrouw in profiel tegen een zwart-gouden achtergrond met voor haar de woorden “Hype Town – La soirée de la capitale – 2 Year anniversary”. De vrouw steekt haar tong, die goudgekleurd is, uit en de letter “n” van het woord “Hype Town”, die de tong van de vrouw raakt is gedeeltelijk goudgekleurd. De vrouw draagt een gouden topje.

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klaagster is de reclame waarbij een vrouw de letters van het woord “Hype Town” likt seksistisch en vernederend.

Standpunt van de adverteerder

/

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de advertentie op Facebook voor een fuif een vrouw in een topje die haar tong uitsteekt in profiel toont.

De Jury is van mening dat deze afbeelding van de vrouw geen elementen bevat die onfatsoenlijk of vernederend voor de vrouw zijn.

Ze is eveneens van mening dat de reclame in kwestie niet van aard is om door de gemiddelde consument begrepen te worden als seksistisch of vernederend voor vrouwen.

Gelet op het voorgaande, is de Jury van oordeel dat de reclame geen inbreuk vormt op de JEP-Regels inzake de afbeelding van de mens.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.