HUIS VERLOO - 12/02/2003

Adverteerder: 
HUIS VERLOO
Product/Dienst: 
Tabaksproducten
Media: 
Dagblad
Onderzoekscriteria: 
Wettelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Andere goederen en diensten
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
woensdag, 12 februari 2003
Beschrijving van de reclame

Een advertentie opgedeeld in 2 delen toont links een foto van de zaakvoerder in zijn winkel met een sigaar in de hand, waarbij op de achtergrond sigarendozen zichtbaar zijn en met de vermelding : “Huis Verloo blijft gemakkelijk bereikbaar”. Rechts bevindt zich de tekst : “Het grootste assortiment sigaren van België. Probeer onze huismerken : voordelig in prijs, sterk in kwaliteit. Huis Verloo. Rooksnuisterijen. Tabak. Sigaretten”, alsook een kleine foto van het interieur van de winkel. Vermelding van de adresgegevens en website.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is in strijd met het wettelijk verbod op reclame voor tabaksproducten.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij geenszins de bedoeling had om mensen tot roken aan te zetten, maar enkel om de naambekendheid van de winkel en de verscheidenheid van het assortiment in de verf te zetten. Hij benadrukte dat de winkel op zich geen tabaksproduct uitmaakt en er bij de opbouw van de advertentie over gewaakt werd om zich te focussen op de zaakvoerder en de winkel en alsdusdanig geen merken van tabaksproducten centraal te stellen.
Alvorens de advertentie te onderzoeken werd een adviesaanvraag gericht aan het Ministerie van Volksgezondheid, waaruit volgde dat een tabakswinkel reclame mag maken voor de winkel zelf, doch de afbeelding van de winkel enkel kan indien geen enkel tabaksproduct herkenbaar is (verpakking, merknaam, logo,…). Een afbeelding van de zaakvoerder met een sigaar in de hand, kan enkel indien het merk van de sigaar niet wordt getoond.

Jurybeslissing

Rekening houdend met dit advies en na onderzoek van de advertentie, heeft de Jury vastgesteld dat in de advertentie niet alle verpakkingen, merknamen en logo's onherkenbaar werden gemaakt. Bijgevolg heeft zij aan de adverteerder de aanbeveling gedaan om de advertentie, alsook iedere gelijkaardige advertentie, op dat vlak te wijzigen door weglating van elke afbeelding waarop een tabaksproduct herkenbaar zou zijn en ze bij gebrek hieraan niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder liet weten dat deze advertentie niet meer zou gepubliceerd worden, alsook iedere gelijkaardige advertentie met afbeelding van herkenbare tabaksproducten.