HP - LIZA DDC - 26/10/2021

Adverteerder: 
HP - LIZA DDC
Product/Dienst: 
HP Instant Ink / HP+ Instant Ink
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Andere
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Electrische toestellen/TV/Radio
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
dinsdag, 26 oktober 2021
Beschrijving van de reclame

De klaagster deelde screenshots mee van twee posts op het Instagramaccount van de betrokken influencer.

Op de ene ziet men een foto van een printer met foto’s ernaast evenals een boeket bloemen en een kat, met de tekst:
« Print your memories easily Plus besoin de me soucier si j’ai encore de l’encre pour imprimer mes photos et mes souvenirs Hp Instant Ink s’en occupe à ma place et livre automatiquement chez moi des nouvelles cartouches @hp #NeverThinkAboutInk #smartwithhp
#portrait #fashion #ootd #ootdfashion #girl #likeforlikes #followforfollowback
#instagood #instalove #likeforlike #love #follorforfollow #picoftheday #goodvibes #goals #fashion #belgianblogger #portrait ».

Op de andere ziet men 4 zwart-witfoto’s van de influencer naast haar printer, met de tekst:
« Je vous présente ma nouvelle meilleure copine, ma nouvelle imprimante Hp avec le service Hp+instant Ink ! Plus besoin de me soucier si j’ai assez d’encre pour mes prochaines impressions @hp s’occupe de s’en soucier à ma place #SmartWithHP Avec le service Hp instant Ink plus besoin de se soucier de rien, l’encre est livrée chez vous à temps automatiquement une chose en moins à penser neverthinkaboutink ».

Motivering van de klacht(en)

De klaagster deelde mee dat de influencer niet vermeldt dat het gaat om betaalde partnerschappen en aldus haar volgers misleidt wat betreft de commerciële aard van de communicatie.

Standpunt van de adverteerder

De Jury heeft zowel de betrokken influencer als het betrokken bedrijf om een reactie verzocht.

De influencer deelde mee dat de inhouden vooraf gezien en geaccepteerd zijn door de agentschappen die met de respectievelijke merken communiceren en die haar aandacht niet hebben gevestigd op dit punt.
Ze betreurt niettemin dat ze er niet aan gedacht heeft, maar het gaat om een vergetelheid en het was niet haar bedoeling om haar volgers te misleiden.
De ontbrekende vermeldingen zijn toegevoegd aan de publicaties waarvoor het nodig was en zullen ook in de toekomst worden toegevoegd.
Zij verduidelijkte dat ze een nano-influencer is die haar tips en leuke producten deelt en dat zij steeds erg transparant is geweest met haar volgers over haar campagnes.

Het betrokken bedrijf deelde mee dat hij dit zonder verwijl opgenomen heeft met zijn agentschap dat hem heeft bevestigd dat de betrokken influencer reeds uit eigen beweging haar posts had aangepast.

Jurybeslissing

De Jury heeft er nota van genomen dat de klaagster verwees naar twee posts op het Instagramaccount van de betrokken influencer en dat zij van mening is dat bij gebrek aan vermelding dat het om een betaald partnerschap gaat, er sprake is van misleiding ten aanzien van de volgers wat betreft het commerciële karakter van de communicaties in kwestie.

Ingevolge het antwoord van het betrokken influencer heeft de Jury er nota van genomen dat het wel degelijk gaat om commerciële communicaties waarvan de inhoud vooraf gezien werd door het reclameagentschap dat communiceert met het merk en dat de afwezigheid van een duidelijke vermelding een eenvoudige vergetelheid is en niet als bedoeling had om haar volgers te misleiden. De betrokken influencer voegde toe dat zij hier onmiddellijk aan verholpen heeft door de vermeldingen “partenariat rémunéré” (“betaald partnerschap”) en “#ad” toe te voegen.

Dit werd bevestigd door de betrokken adverteerder die meteen contact had opgenomen met het agentschap waarmee hij samenwerkt voor de partnerschappen met influencers.

De Jury heeft het dossier onderzocht in het kader van artikel 7 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel dat bepaalt dat marketingcommunicatie duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn, ongeacht de vorm en het gebruikte medium en dat als een advertentie verschijnt in een medium dat nieuws of redactioneel materiaal bevat, ze zo moet worden voorgesteld dat ze makkelijk herkenbaar is als advertentie, en in het licht van de Aanbevelingen van het Communicatie Centrum inzake online influencers.

De Jury is van mening dat de betrokken posts onvoldoende elementen bevatten opdat hun commerciële aard gemakkelijk herkenbaar zou zijn voor de gemiddelde consument.

De Jury is derhalve van oordeel dat de betrokken commerciële communicaties niet duidelijk als zodanig herkenbaar zijn ten aanzien van andere communicaties aanwezig op het account van de influencer.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepaling, heeft de Jury de influencer en de adverteerder derhalve verzocht om de betrokken commerciële communicaties te wijzigen, en bij gebreke daaraan deze niet meer te verspreiden.

Gevolg

In dit verband heeft de Jury er nota van genomen dat de influencer en de adverteerder hebben meegedeeld dat er reeds wijzigingen werden aangebracht om het commerciële karakter van de communicaties te verduidelijken.