HOYA LENS - 19/12/2006

Adverteerder: 
HOYA LENS
Product/Dienst: 
Krasbestendige brillenglazen
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Andere goederen en diensten
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 19 december 2006
Beschrijving van de reclame

Een advertentie toont tegen een achtergrond van rozen het gezicht van een jong meisje dat zich vol krassen bevindt.
Tekst: “De meest krasbestendige brillenglazen ooit. Hoya Super Hi-Vision”.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame toont het gezicht van een jong meisje dat bloederig gekrast is. Deze reclame buit het delicate probleem van zelfverminking en krassen bij jonge meisjes commercieel uit en trekt dit probleem zelfs in het belachelijke.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder legde uit dat zijn doelgroep tweeledig is: enerzijds de zelfstandige opticiens en anderzijds de consumenten. De doelstelling van de campagne bestaat er dan ook in om naar de consument toe het merk Hoya bekend te maken en de optiekers te ondersteunen bij hun adviserende taak naar consumenten. Om een vrij onbekend merk een versnelde bekendheid te geven, werd gezocht naar een impactvol campagnebeeld dat makkelijk te interpreteren is en in één oogopslag een indicatie geeft over de boodschap die Hoya kwijt wil. De rozen, een gezicht vol met krassen en een krasvrije bril zijn de elementen van de campagne die meteen opvallen. De eenvoudige, doch kernachtige headline legt vervolgens meteen uit waar deze advertentie over gaat.
De krassen op het gezicht van het model staan symbool voor de krasbestendigheid van de Hoya Super Hi Vision brillenglazen. De overvloedige aanwezigheid van rozen, verklaart de herkomst van de krassen op het gezicht van het model. De adverteerder legde uit dat door de roos als symboliek te kiezen, hij streeft naar een algemene associatie met natuur, schoonheid, liefde, vriendschap ... kortom Hoya is een merk dat de positieve waarden van het leven uitdraagt. Hij benadrukte dat de krassen van een mooie roos ver weg zijn van destructie, zelfverminking en niet agressief zijn.

Jurybeslissing

De Jury is van oordeel dat deze reclame niet van aard is om gepercipieerd te worden als een commerciële uitbuiting van zelfverminking of dat zij deze problematiek in het belachelijke zou trekken. Zij is van mening dat het duidelijk is dat de krassen veroorzaakt werden door de rozen op de achtergrond, dit als duidelijk symbool teneinde de krasbestendigheid van het product in de verf te zetten.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.