HERBAL V - 01/02/1999

Adverteerder: 
HERBAL V
Product/Dienst: 
Erectiepil
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Andere
Categorie: 
Gezondheid
Type beslissing: 
Schorsingsaanbeveling aan de media
Datum afsluiting: 
maandag, 1 februari 1999
Beschrijving van de reclame

De advertentie stelt een “natuurlijke erectiepil” voor, welke samengesteld is uit ingrediënten afkomstig van planten en bomen uit het Amazonegebied, refereert naar medische testen uitgevoerd door een seksuoloog, gewezen professor van de Universiteit van Parijs en vergelijkt de becijferde resultaten met deze van “Viagra”. Bestelbon met vermelding van een postbusnummer.

Motivering van de klacht(en)

De affirmatieve beweringen over de doeltreffendheid en de geoorloofdheid van de vergelijking met een geneesmiddel, worden in twijfel getrokken, het aanbod is onduidelijk en er wordt geen adres van de verkoper vermeld.

Jurybeslissing

Bij gebrek aan reactie van de adverteerder op de opmerking van de Jury inzake het wettelijk verbod van reclame voor een niet-geregi-streerde geneesmiddel (rekening houdend met de formulering van de advertentie) en op de aanbeveling tot schorsing, heeft de Jury een schorsingsaanbeveling gezonden aan de media.