De klager haalde aan dat de adverteerder beweert dat infraroodsauna’s kankercellen kunnen doden, wat niet klopt.
De adverteerder deelde mee dat het niet hij is die dit beweert, maar Dokter Irvin Sahni. Hij heeft enkel willen verwijzen naar hetgeen Dr. Irvin Sahni in een video en tekst op het internet vertelt en vermeldt steeds dat men een arts dient te raadplegen als men een infraroodcabine wil gebruiken om medische redenen.
De adverteerder heeft zich echter verontschuldigd en deelde mee deze tekst/advertentie niet meer te zullen laten verschijnen.
De Jury heeft kennis genomen van de advertentie in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.
Zij heeft er nota van genomen dat de advertentie onder meer vermeldt dat “een infraroodsauna (…) gebruikt (wordt) om dé ziekte van deze tijd te voorkomen en te behandelen: kanker” en daarvoor verwijst naar een filmpje op het internet van een chirurg uit de Verenigde Staten, onder meer in volgende bewoordingen: “Abnormale cellen - dat wil zeggen cellen met afwijkende vorm, zoals o.a. kankercellen - daarentegen houden niet van infraroodstralen, zo bewezen eerdere studies. Door je lichaam bloot te stellen aan infraroodwarmte worden afwijkende cellen gedood zonder dat normale, goede cellen aangetast worden, aldus Dr. Sahni.” en “Het detox-effect van een infraroodsauna helpt dus ook ter preventie van kanker.”.
De Jury is vooreerst van mening dat de adverteerder de uitspraken van de chirurg in kwestie in zijn reclame incorporeert op een manier die impliceert dat de claims in kwestie tevens betrekking hebben op het gepromote product.
Zij is echter tevens van mening dat de adverteerder nalaat de nodige staving voor de aldus met betrekking tot zijn product geformuleerde claims inzake het behandelen en voorkomen van kanker voor te leggen.
De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame van aard is om de gemiddelde consument te kunnen misleiden op het vlak van de voornaamste kenmerken van het product, wat strijdig is met artikel VI. 97 van het Wetboek van economisch recht en artikels 3 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC code).
Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.
In dit verband heeft de Jury er nota van genomen dat de adverteerder reeds bevestigd heeft deze tekst/advertentie niet meer te zullen laten verschijnen.