HANDELSGIDS.BE - 28/01/2019

Adverteerder: 
HANDELSGIDS.BE
Product/Dienst: 
Handelsgids.be eindejaarsactie
Media: 
Andere media
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Handel/distributie
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
maandag, 28 januari 2019
Beschrijving van de reclame

De flyer toont links het bovenlichaam en hoofd van een vrouw die een rode bh met een witte pluchen rand en een kerstmuts draagt. Onderaan de flyer is een strook met kerstversiering (kerstballen, kerstboompjes, dennenappels) op een sneeuwtapijt. Daarbij onder meer de tekst: “Doe mee met deze fantastische eindejaarsactie”.

Motivering van de klacht(en)

De klaagster deelde mee er niet vrolijk van te worden dat schaarsgeklede vrouwen ge-/misbruikt worden om aandacht te trekken. Ze begrijpt reclames voor lingerie. Dit is puur het misbruiken van naakt om aandacht te trekken en draagt in haar opinie niets bij tot het brengen van een eindejaarsboodschap.

Standpunt van de adverteerder

/

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de reclame in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

De Jury heeft vastgesteld dat de flyer het bovenlichaam en hoofd van een vrouw die een rode bh met een witte pluchen rand en een kerstmuts draagt toont met daarbij onder meer de tekst: “Doe mee met deze fantastische eindejaarsactie”.

De Jury is van mening dat het gebruik van deze afbeelding van een schaarsgeklede vrouw misplaatst is om een commerciële boodschap over te brengen betreffende de betrokken dienst – een handelsgids – die geen verband vertoont met het lichaam van de vrouw en dat de reclame op deze manier de vrouw tot een object herleidt.

Dat de reclame verwijst naar de eindejaarsperiode, komt de Jury met name onvoldoende voor om aannemelijk te maken dat de reclame aldus een verband legt tussen de afbeelding en de gepromote dienst dat het gebruik van de kwestieuze afbeelding zou verrechtvaardigen.

Rekening houdend met de manier waarop de vrouw in casu afgebeeld wordt, is de Jury derhalve van oordeel dat de reclame de menselijke waardigheid van de vrouw aantast.

Op basis van artikel 4, alinea 1 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel en punten 2 en 3 van de JEP-regels inzake de afbeelding van de mens, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

Bij gebrek aan positieve reactie van de adverteerder is het dossier ter kennis van de Raad voor de Reclame gebracht overeenkomstig artikel 11 van het JEP reglement.