GRANDGAMES - 13/11/2015

Adverteerder: 
GRANDGAMES
Product/Dienst: 
Kansspelen online
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Andere goederen en diensten
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
vrijdag, 13 november 2015
Beschrijving van de reclame

De reclame bevat bovenaan het logo van de adverteerder en de naam “GrandGames”.
Op de visual staan tekeningen van een slotmachine, dobbelstenen en een rad met cijfers, met daarnaast de tekst “100 gratis spins” en “speel nu”.
Tekst boven de visual:
“ONTVANG 100 GRATIS SPINS
Speel Online Casino Games-Jij kan de Volgende Grote Winnaar zijn!”.

Motivering van de klacht(en)

De klager haalt aan dat deze reclame van de adverteerder misleidend zou zijn aangezien men eerst moet storten vooraleer gebruik te kunnen maken van de promotie-aanbieding.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de banner op Facebook 100 gratis spellen aanbiedt op de site GrandGames.be. Als men op de banner klikt, wordt men doorgestuurd naar de startpagina van de site. Op dezelfde pagina vindt de klant bovenaan een grote banner met hetzelfde aanbod.
Onderaan links op deze banner wordt er duidelijk vermeld dat dit aanbod enkel bestemd is voor nieuwe spelers.
Onderaan rechts is er een link “Lees meer over de aanbieding hier”. Als men op deze link klikt, wordt de gebruiker doorverwezen naar de promotionele pagina die het aanbod duidelijk uitlegt.

Deze promotionele pagina geeft de klant alle details van het aanbod en legt ze uit, met inbegrip van de absolute voorwaarden en acties die door hem moeten ondernomen worden om aldus de promotie te ontvangen. Er wordt uitgelegd dat de klant ten eerste een rekening met echt geld moet openen en vervolgens een eerste storting moet doen alvorens hij de eerste 25 gratis spellen kan ontvangen.
Onderaan de pagina wordt er uitgelegd hoe de 100 gratis spellen worden gegeven:
- 25 bij de eerste storting,
- 50 bij een tweede storting de tweede dag,
- 25 bij een derde storting de derde dag.

Er wordt eveneens nog een keer vermeld dat het aanbod enkel geldig is voor nieuwe spelers tot 31/12/2015.
Alle details met betrekking tot het aanbod zijn dus beschikbaar voor de gebruikers. Ze worden duidelijk en expliciet beschreven.
Bovendien verwijst de banner niet direct door naar het aanmaken van een rekening aangezien de adverteerder wil dat de speler eerst geïnformeerd kan worden over de voorwaarden van het aanbod. Aangezien het formaat van Facebook banners namelijk erg klein is, is het onmogelijk om er het volledige aanbod op uit te leggen. Daarom heeft de adverteerder er voor gekozen om de persoon naar de startpagina door te verwijzen zodat hij van tevoren de details van de promotie kan zien in plaats van direct op het formulier om een rekening aan te maken terecht te komen.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de Facebookreclame in kwestie die onder meer de vermelding “100 gratis spins” bevat.

Zij heeft er ingevolge het antwoord van de adverteerder nota van genomen dat de promotie onderworpen is aan beperkende voorwaarden, onder meer wat betreft bedragen die de consument dient te storten op een spelersrekening, die op de website waarnaar gelinkt wordt kunnen worden geraadpleegd.

Gelet hierop is de Jury in eerste instantie van mening dat de benaming “gratis spins” van aard is om de consument te kunnen misleiden omtrent de juiste draagwijdte van dit onderdeel van de promotie.

De Jury heeft vervolgens vastgesteld dat de Facebookreclame in kwestie zelf nergens melding maakt van het bestaan van deze beperkende voorwaarden.

Zij is dienaangaande van mening dat op de Facebookreclame in kwestie zelf een duidelijke verwijzing dient te worden opgenomen naar de beperkende voorwaarden waaraan de met de reclame aangekondigde promotionele actie onderhevig is.

De Jury is derhalve van oordeel dat de reclame in kwestie van aard is om de gemiddelde consument te kunnen misleiden op deze punten, wat strijdig is met artikels VI.97 en VI.99 van het Wetboek van Economisch Recht en artikels 3 en 5 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC Code).

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de adverteerder derhalve verzocht om de reclame te wijzigen, en bij gebreke daaraan de reclame niet meer te verspreiden.

Gevolg

De adverteerder heeft bevestigd de reclame te zullen aanpassen.