GOB GELIJKE KANSEN - 02/12/2015

Adverteerder: 
GOB GELIJKE KANSEN
Product/Dienst: 
Campagne SOS Geweld
Media: 
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Fatsoen en goede smaak
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Andere goederen en diensten
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
woensdag, 2 december 2015
Beschrijving van de reclame

De affiche toont het gezicht van een vrouw met een opgezwollen mond met de volgende tekst:
“Eerst deden alleen de woorden pijn.
Au départ, seuls les mots blessaient.”
Daaronder (in het wit in een zwarte kader):
“Ne souffrez plus en silence.
Lijd niet langer in stilte.
www.sosviolence.brussels
www.sosgeweld.brussels”.

Motivering van de klacht(en)

De klager vraagt zich af of het echt nuttig is om zulke gruwel in het zicht van kinderen te afficheren. Zijn kinderen hebben er nachtmerries van en zijn getraumatiseerd. Het is een affiche tegen geweld en ze is extreem gewelddadig, des te meer voor de allerjongsten volgens hem. Wat een tegenstrijdigheid en triestheid voegt hij nog toe.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de affiches gerealiseerd werden in het kader van de internationale dag tegen geweld op vrouwen (25 november) en deel uitmaken van een globale campagne in de strijd tegen geweld op vrouwen.
De beeldvorming is gekozen om zo goed mogelijk de realiteit van partnergeweld mee te geven, met het oog op het bespreekbaar maken, het bewust worden en het sensibiliseren rond de problematiek. Het is een beeld van een vrouw met verwondingen rond de mondstreek, zonder overdreven bloed of andere verwondingen. Samen met de foto wordt voldoende duiding gegeven over het kader: de slogan wordt vermeld, alsook het witte lintje, het feit dat het gaat over de internationale dag voor de uitbanning van geweld op vrouwen en de vermelding van een website. Het beeld van de vrouw wordt dus gebruikt om de problematiek duidelijk en tegelijkertijd bespreekbaar te maken.

Jurybeslissing

De Jury heeft vastgesteld dat de affiche van de campagne voor de strijd tegen geweld tegen vrouwen het gezicht van een vrouw met een opgezwollen mond toont en verwijst naar de site SOS Geweld.

Ingevolge het antwoord van de adverteerder heeft de Jury er nota van genomen dat de keuze van de afbeelding gebaseerd is op de wil om een realiteit weer te geven, de dialoog met betrekking tot dit onderwerp aan te gaan en om te sensibiliseren over de problematiek in kwestie.

De Jury is van oordeel, op basis van de regels inzake niet-commerciële reclame, dat de gebruikte afbeelding een rechtstreeks en proportioneel verband vertoont met het doel dat de campagne nastreeft.

De Jury is eveneens van oordeel dat de affiche in kwestie niet van aard is om morele schade bij kinderen te veroorzaken.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op dit punt.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.