FLANDERS EXPO - 07/03/2002

Adverteerder: 
FLANDERS EXPO
Product/Dienst: 
Belgian Boatshow
Media: 
Dagblad
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Sport en ontspanning
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 7 maart 2002
Beschrijving van de reclame

Met als headline : “Boatshow, Zeeën vol ideeën” toont een advertentie 2 gebruinde borsten in een kleine bikini die de vorm hebben van zeilen met rechts de opdruk “2O” en links “O2”. De body copy stelt het evenement voor.

Motivering van de klacht(en)

Het betreft een bijzonder materiële voorstelling van de vrouw, in strijd met de ethiek.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij met dit zomerse beeld dat zou opvallen tijdens de kille winterdagen, de bedoeling had om de watersportbeurs te herpositioneren en een ruimer publiek (en dus niet alleen de watersportfreaks) aan te spreken om het brede aanbod aan watersporten in de kijker te plaatsen. Hij heeft benadrukt dat in de ogen van niet-watersportfreaks het boot- en strandleven draait rond avontuur, vrijheid, ontspanning, lichamelijkheid, sensualiteit, sun, sea en sex en hij met dit beeld heeft willen inspelen op dat cliché door er een humoristische dimensie aan te geven. Hij heeft tevens benadrukt dat men in de reclame vaak op een erg gratuite manier geconfronteerd wordt met bloot, maar dat in casu via het zeilbootmotief op de bikini het platvloerse van veel vrouwonvriendelijk bloot onderuit wordt gehaald.

Jurybeslissing

De Jury was van oordeel dat de wijze waarop in deze advertentie een gedeelte van het vrouwelijk lichaam (zijnde de borsten) afgebeeld wordt, niet onfatsoenlijk of obsceen overkomt, en dat er een verband bestaat met het thema, zijnde watersport. Bij gebrek aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft zij gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.