FIAT - 23/06/2000

Adverteerder: 
FIAT
Product/Dienst: 
Alfa Romeo - Alfa 156 Selespeed
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
vrijdag, 23 juni 2000
Beschrijving van de reclame

De reclame op het internet toont een foto van de auto en vermeldt met als titel “De Alfa 156 Selespeed : Een technologie die afkomstig is uit de formule 1” : “Ontdek alle sensaties die de Formule 1-piloten beleven, een sequentiële versnellingsbak met bediening aan het stuur ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli. Dit bedienings-systeem van de transmissie zal U kennis laten maken met een nieuwe manier van autorijden”. Daaronder wordt uitgelegd dat de Selespeed uw handeling versnelt door de tijd tussen de twee versnellingen tot een minimum te herleiden (…“Alleen de weg bestaat nog”).

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als misplaatst want ze spoort de toekomstige bestuurders ertoe aan zich als in een Formule-1 wagen te gedragen en houdt hen voor dat de nieuwe manier van autorijden dezelfde sensaties geeft als deze van formule 1-piloten De impliciete aansporing tot absolute vrijheid op de weg is gezien de ongevallen-statistieken misplaatst. Bovendien is de reclame strijdig met art. 4 van de Febiac-code welk stelt dat er geen enkele zinspeling mag zijn op de mogelijkheid een gewone wagen als race- of rallywagen te gebruiken.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat met de sequentiële versnellingsbak naar de Formule 1 wordt verwezen omdat het systeem dankzij de Formule 1 is uitgevonden. De term sensaties verwijst enkel naar het unieke gevoel om manueel te schakelen zonder gebruik te maken van de koppelingspedaal wat de bestuurder in staat stelt zich enkel op de weg te concentreren en niet op het koppelen en ontkoppelen.

Jurybeslissing

De Jury was van oordeel dat de reclame verdergaat dan een verwijzing naar de eigenschappen van de formule 1 technologie, o.m. door de vermelding “ontdek alle sensaties die de Formule 1 piloten beleven”. Deze idee wordt nog versterkt door de verwijzing naar het versnellen van de handeling van het schakelen. De Jury was derhalve van oordeel dat de reclame strijdig is met art. 4 van de Febiac code en deed de adverteerder de aanbeveling deze te wijzigen.

Gevolg

De adverteerder legde een nieuwe tekst voor die conform is met de Juryaanbeveling (geen verwijzing meer naar Formule 1 noch naar snelheid).