ENTERTAINMENT ONE - 27/01/2015

Adverteerder: 
ENTERTAINMENT ONE
Product/Dienst: 
Film “The Women In Black 2”
Media: 
TV
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Fatsoen en goede smaak
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 27 januari 2015
Beschrijving van de reclame

De spot toont beelden uit de griezelfilm “The Women In Black 2”, onder meer beelden van een klein jongetje dat zich onder de lakens verstopt en van een vrouw die schreeuwt.

Ondertitels (vertaling van in het Engels gesproken tekst): “Er huist iets angstaanjagends, dat je verstand te boven gaat. Ze vergeeft nooit en ze komt altijd terug. Er is geen ontkomen aan.”.
VO: “The Woman In Black 2. Vanaf 14 januari in de bioscoop.”.

Op het einde van de spot loopt een vrouw door een verlaten slaapzaal en verschijnt plots een vrouw met een wit gezicht en een witte verpleegsterskap die dreigend haar mond opentrekt.

Motivering van de klacht(en)

De reclame verspreidt fragmenten van de griezelfilm die een jong kind en bijzonder angstaanjagende personages tonen. Deze reclame werd uitgezonden om 20u30, tussen twee delen van het programma “Touche pas à mon poste” dat een programma voor alle leeftijden is en bekeken wordt door talrijke families. De klager is van mening dat bovenop het feit dat deze beelden bijzonder choquerend en zelfs traumatiserend kunnen zijn voor kinderen, ze dit ook zouden kunnen zijn voor gevoeligere volwassenen.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder deelde mee dat de reclameregie de spot toegankelijk achtte vanaf 20u30 waardoor de spot vanaf dan werd ingezet.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennis genomen van de TV-spot in kwestie voor de griezelfilm “The Women In Black 2”.

De Jury heeft vastgesteld dat de beelden die getoond worden zich (zoals bij trailers gebruikelijk is) beperken tot het overnemen van fragmenten van de film en dus informatie geven in verband met het genre van de film.

De Jury is van mening dat deze reclame niet van aard is om de gemiddelde consument te choqueren en derhalve niet getuigt van een onbehoorlijk maatschappelijk of professioneel verantwoordelijkheidsbesef.

Zij is tevens van mening dat deze reclame niet van aard is om kinderen schade te berokkenen op moreel of mentaal vlak.

Bij gebreke aan inbreuken op wettelijke of zelfdisciplinaire bepalingen, heeft de Jury derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren op deze punten.

Gevolg

Aangezien geen hoger beroep werd ingesteld, werd dit dossier afgesloten.