EG – LOTUS BAKERIES – WOULD BE CHEF - 09/09/2020

Adverteerder: 
EG – LOTUS BAKERIES – WOULD BE CHEF
Product/Dienst: 
Curcufen – Nakd
Media: 
Internet
Onderzoekscriteria: 
Andere
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Voedingsmiddelen
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
woensdag, 9 september 2020
Beschrijving van de reclame

De blogpost met als titel “Last aan spieren of gewrichten door intens wandelen of fietsen? Ik heb een oplossing!” bevat bovenaan een foto van de blogger met een verpakking van het product en de vermelding “Foto: Would Be Chef”, en onder de titel de volgende tekst:

“Iedereen weet dat ik een intense wandelaar ben. Ik heb altijd graag gestapt, maar een kleine tien jaar geleden ben ik toch een stuk fanatieker geworden. Ik was door “het goede leven” gewoon veel te zwaar geworden. En omdat ik echt niet hou van sporten maar wel voelde dat ik meer moest gaan bewegen, ben ik begonnen met wandelen. Het is sowieso de beste manier om vet te verbranden, en het is nog eens heel ontspannend ook. Al bijna tien jaar lang helpt dat wandelen mij om veel gezonder te leven, mijn gewicht onder controle te houden, en om mijn hoofd eens goed leeg te maken. Niks dan voordelen, zo lijkt het wel.

En toch was er één ding waar ik de voorbije jaren wel eens last van had: en dat was wat overbelasting op m’n gewrichten en spieren. Niet onlogisch, als je weet dat ik toch minstens 100 kilometer per week wandel. Dan ben je, hoe gezond sporten ook is, toch een klein beetje je fysieke gestel aan het overbelasten. Niet dat ik echt afzag van de pijn, dat niet, maar ik ervaarde wel geregeld dat zeurderige gevoel in mijn gewrichten en spieren. Ook mensen die veel fietsen of veel dezelfde bewegingen moeten maken op hun werk zullen dat gevoel wel herkennen.

Bijna twee jaar geleden presenteerden Anke en ik voor het goede doel (Rode Neuzendag) een “gesponsorde” Joe-ochtendshow bij het famaceutische bedrijf EG. Lieve, een goede vriendin van mij, is daar marketingdirectrice. Lieve weet dat ik heel veel wandel. En toen we aan het kletsen waren over de producten die EG verdeelt, sprak ze met veel enthousiasme over CURCUFEN, een voedingssupplement op basis van o.a. curcuma, dat spier- en gewrichtspijn aanzienlijk zou verminderen. Ik had toen eerlijk gezegd nog niet van CURCUFEN gehoord. Maar Lieve legde me uit dat zij zelf als fervente fietser veel minder gewricht- en spierklachten had sinds ze CURCUFEN gebruikte, en ze vond dat ik als fanatiek wandelaar ook eens het product moest uittesten.

Laat me maar meteen eerlijk zijn, ik ben nogal sceptisch als het over voedingssupplementen gaat. Maar dit wou ik toch eens uitproberen. En ik zou het nooit schrijven als ik het effect niet zou voelen, maar sinds ik zelf de CURCUFEN capsules neem heb ik totaal geen last meer van die zeurderige gewricht- en spierpijn wanneer ik in een drukke wandelperiode zit. Pijn die je niet meer voelt, dat went heel snel. Maar het is me wel een paar keer overkomen dat ik een periode stopte met het gebruik van CURCUFEN. Omdat het doosje leeg was of zo. En een keer of twee toen ik een langere periode in Barcelona was, en geen CURCUFEN mee had genomen.

En in die periodes voelde ik al snel de overbelasting terugkomen. Het beste bewijs dat het voor mij dus werkt, en daarom durf ik het ook andere wandelaars, lopers en fietsers aanraden. Ik ben er echt mee gebaat, en de kans is groot dat het jou ook zal helpen ongeacht je leeftijd. Overigens ga ik de komende tijd samen met CURCUFEN een aantal toffe wandelevents organiseren. Omdat bewegen zo belangrijk is voor elk van ons, maar dan wel op een gezonde manier, zonder overlast.

Maar wat is CURCUFEN eigenlijk? Wel, het is een voedingssupplement op basis van Curcuma longa en Boswellia serrata extracten en vitamines D en C. Ik gebruik graag kurkuma in mijn gerechten, en het is bekend dat kurkuma een krachtig anti-oxidant is dat de gewrichten ondersteunt. Alleen zou je er bij wijze van spreken kilo’s moeten van eten om echt effect te hebben op je gezondheid. Bij CURCUFEN slik je het echter in geconcentreerde vorm. Ook het extract van Boswella serrata, een boompje dat groeit in het noorden van India, delen van Afrika en enkele Arabische landen, helpt om de gewrichten te ondersteunen. Vitamine D3 – de krachtigste vorm van vitamine D – draagt onder meer bij tot de goede werking van de spieren.

CURCUFEN is verschillend van andere kurkumasupplementen omdat het gebruik maakt van de NovaSOL® technologie waarbij deze extracten opgelost worden in een vloeibare basis. Daardoor is de opname veel efficiënter, en door de Licaps technologie (dunnere capsules) wordt ook een veel snellere opname gegarandeerd. Voor meer informatie surf naar de CURCUFEN website.”

 

De blogpost met de titel “Dat wil je echt niet meemaken: een sugar drop tijdens een wandeltocht” bevat bovenaan een foto van de benen van drie wandelaars en de vermelding “Foto: Would Be Chef”, en onder de titel de volgende tekst:

“Je weet dat ik sinds een kleine tien jaar een fanatieke wandelaar ben. Elke dag wil ik toch minstens een uurtje gestapt hebben, en meerdere dagen per week ben ik een paar uur op pad. Het ontspant mij en geeft mij veel energie. Het is heerlijk om één te zijn met de natuur, en bewegen is essentieel als je een beetje gezond in je vel wil zitten en je gewicht ook wat onder controle wil houden.

Eén ding doe ik tegenwoordig wel anders dan in de eerste jaren dat ik ging wandelen. Ik ga niet meer zomaar op pad. Goede schoenen en sokken zijn essentieel, goede kledij ook, en je moet je ook insmeren zodat je niet verbrandt in de zon. En verder is het belangrijk om altijd een flesje water bij te hebben (of zeker te zijn dat je er één kunt kopen onderweg) en om iets mee te nemen om te eten tussendoor als je een paar uur onderweg bent.

In het begin deed ik dat niet. Ik herinner me één hele lange wandeling in de zon, in de buurt van Rijmenam en Keerbergen. Het was op een hele hete zomerdag. Ik was nogal fanatiek bezig met op m’n lijn te letten dus ik had nauwelijks ontbijt gegeten. Zonder drank en zonder snack voor tussendoor ging ik die dag op pad. Dom dom dom …

Want na een dikke twintig kilometer, ergens midden in de velden van Boortmeerbeek, kreeg ik plots een zogenaamde sugar drop. Een gigantische appelflauwte. Omdat ik nauwelijks gedronken en vooral niks gegeten had voelde ik me plots ontzettend lam. Ik ben toen nog net, strompelend en puffend, een buurtwinkel binnen kunnen vallen en heb snel een pure cola en één of twee ongezonde chocoladerepen naar binnen gespeeld om toch maar niet tegen de vlakte te gaan.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je moet, zeker als je een lange wandeling maakt, op alles voorbereid zijn. Neem een appel mee of een banaan of iets anders gezonds. Tegenwoordig heb ik zelf altijd een Nakd-reep bij me als ik wandelen ga. De gezonde Belgische repen op basis van fruit en noten en zonder toegevoegde suikers, waar ik sinds vorig jaar ambassadeur van ben, zijn ideaal als lekker en voedzaam tussendoortje.

Ook in m’n auto liggen er altijd enkele repen voor als ik onderweg ben naar de ochtendshow op Joe, of wanneer ik van de ene dj-set naar de andere rij. Vaak krijg ik dan ’s nachts namelijk een hongertje, en de repen van Nakd zijn gewoon veel beter dan pure zoetigheid of een broodje vanuit het tankstation. En vorige week, tijdens het verhuizen, had ik er ook altijd eentje op zak. Je vergeet op zo’n moment al snel te eten en dan is een Nakd-reep een ideaal -gezond én lekker- tussendoortje. Want ik verzeker je: met dozen sleuren put een mens nogal uit, zeker als hij weinig ervaring daarmee heeft.

Er is trouwens een Nakd-reep voor elke smaak: blueberry muffin, peanut delight, salted caramel, cocoa delight, berry delight, lemon cake, pecan pie en er zijn er nog veel meer. Voor ieder wat wils. Wat is jouw favoriet? Check gerust de Nakd website voor meer informatie over deze overheerlijke repen.”

Motivering van de klacht(en)

Volgens de klaagster maakt Sven Ornelis in zijn blog duidelijk reclame voor de producten Curcufen en Nakd. Nergens staat er echter vermeld dat het gesponsorde inhoud betreft, ook niet boven en onderaan de blog. Bij het lezen van de blog wordt het al snel duidelijk dat de blog enkel geschreven is om de producten aan te prijzen.

Standpunt van de adverteerder

De Jury heeft zowel de betrokken bedrijven EG (Curcufen) en Lotus Bakeries (Nakd) als de betrokken website Would Be Chef om een reactie verzocht.

De website Would Be Chef deelde mee dat hij dacht conform de reclameregels te handelen omdat hij expliciet in allebei de artikels had vermeld dat hij een samenwerking is aangegaan met zowel Curcufen als Nakd. Inmiddels heeft hij echter op basis van de aanbevelingen inzake herkenbaarheid van commerciële communicatie nog explicieter in beide artikels vermeld dat dit een commerciële samenwerking betreft. Het is uiteraard nooit zijn bedoeling om misleidende informatie/reclame te plaatsen op zijn foodblog of social media.

Het bedrijf EG deelde mee dat het sinds juli 2020 een samenwerking opgezet heeft met de heer Sven Ornelis om op langere termijn samen te werken rond het product Curcufen. Als onderdeel van de lancering van de campagne werd het bericht waarvan sprake geschreven en gepubliceerd. In dit bericht werd aldus de aankondiging gemaakt voor de volgers van de foodblog dat de heer Ornelis zou gaan optreden als ambassadeur voor Curcufen, wat het voor hem voldoende duidelijk maakte dat dit een commerciële samenwerking is, evenwel gebaseerd op authentieke ervaringen en gebruik van het product in kwestie.

Na het lezen van de klacht werd echter in samenspraak met de heer Ornelis het artikel opnieuw gelezen en in een poging om eventuele onduidelijkheden aan te pakken werd de samenwerking nog explicieter verwoord – dit zowel vooraan in het artikel, als extra duiding in het artikel zelf. Het is immers absoluut niet hun bedoeling om de commerciële aard van deze samenwerking te verbergen voor de lezer.

Het bedrijf Lotus Bakeries deelde mee dat het inderdaad om commerciële communicatie gaat en dat de samenwerking tussen de heer Ornelis en Nakd duidelijk volgt uit de expliciete vermelding in het artikel dat de heer Ornelis sinds vorig jaar ambassadeur is van Nakd. Ook de consument beaamt in de klacht zelf dat er geen sprake is van verwarring. Zijns inziens is er dus geenszins sprake van misleiding. Desalniettemin is in aan het in de klacht geciteerde artikel inmiddels #adv toegevoegd.

Jurybeslissing

De Jury heeft kennisgenomen van de communicaties op de website in kwestie en van de klacht die daarop betrekking heeft.

Zij heeft er nota van genomen dat zowel de betrokken website als de betrokken bedrijven erkennen dat het hier gaat om commerciële communicaties.

Met betrekking tot de commerciële communicatie voor het product Curcufen heeft de Jury dienaangaande echter vastgesteld dat deze pas in de derde paragraaf van de inhoudelijke tekst verwijst naar “een “gesponsorde” Joe-ochtendshow bij het farmaceutische bedrijf EG” naar aanleiding waarvan de auteur kennismaakte met het product en in de vijfde paragraaf zijdelings het volgende vermeldt: “Overigens ga ik de komende tijd samen met CURCUFEN een aantal toffe wandelevents organiseren.”.

Met betrekking tot de commerciële communicatie voor het product Nakd heeft de Jury vervolgens op haar beurt vastgesteld dat deze pas in de vijfde paragraaf van de inhoudelijke tekst het volgende vermeldt: “De gezonde Belgische repen op basis van fruit en noten en zonder toegevoegde suikers, waar ik sinds vorig jaar ambassadeur van ben, zijn ideaal als lekker en voedzaam tussendoortje.”.

In dit verband verwijst de Jury echter naar artikel 7 van de Code van de Internationale Kamer van Koophandel (ICC-Code), zoals verder uitgewerkt in specifieke Aanbevelingen inzake online influencers, op basis waarvan het commerciële karakter van een communicatie onmiddellijk duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn, ongeacht de vorm en het gebruikte medium.

Zij is met name van oordeel dat de aanwezige vermeldingen in de loop van de inhoudelijke tekst van de communicatie in kwestie de gemiddelde consument niet toelaten om de commerciële aard van de samenwerking duidelijk en onmiddellijk te herkennen ten opzichte van de andersoortige inhoud die aanwezig is op dezelfde website.

Gelet op het voorgaande en op basis van voormelde bepalingen, heeft de Jury de betrokken partijen derhalve verzocht om de nodige maatregelen te nemen opdat het commerciële karakter van de communicaties in kwestie onmiddellijk duidelijk is, en bij gebreke daaraan de communicaties in kwestie niet meer te verspreiden.

Gevolg

In dit verband heeft de Jury er terdege nota van genomen dat de website reeds onmiddellijk na ontvangst van de klacht in samenspraak met de betrokken bedrijven de nodige aanpassingen heeft gedaan, met name de toevoeging van de expliciete vermelding #ADV meteen bij de titel in overeenstemming met de hogervermelde Aanbevelingen inzake online influencers.
Zij heeft ook nota genomen van bepaalde toevoegingen in de tekst en onder een foto (voor Curcufen) en het weergeven van bepaalde tekst in het vet (voor Nakd), die het commerciële karakter nog verduidelijken.