DION - 11/05/2000

Adverteerder: 
DION
Product/Dienst: 
Methode Dr Chang
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Jury
Categorie: 
Gezondheid
Type beslissing: 
Schorsingsaanbeveling aan de media
Datum afsluiting: 
donderdag, 11 mei 2000
Beschrijving van de reclame

Met als titel “Val 9 kilo af in 11 dagen met de simpele afslank-methode van Dr. Chang”, toont de advertentie de “voor en na” foto van een getuige die 15 kilo is afgevallen met het product en beschrijft de tekst de eigenschappen en de werking ervan. Er wordt vermeld
dat : de afslankmethode “de nummer 1 op afslankgebied in Amerika” vormt en reeds meer dan 1 miljoen personen zijn afgevallen met het product, de methode voorgeschreven is aan dikke “hopeloze” gevallen, 100 % natuurlijk is en ook een buitengewone biodynamische werking heeft op het metabolisme. Er wordt tevens beweerd dat de capsules vetten verbranden en het organisme verlossen van alle toxinen en het resultaat te zien is vanaf de eerste 48 uur zonder dieet of oefeningen. Bestelbon met terugbetalingsgarantie in geval van ontevredenheid (verschillende prijzen naargelang het aantal te verliezen kilo's).

Motivering van de klacht(en)

De categorische bewerkingen rechtvaardigen een verzoek om bewijsvoering en een onderzoek naar de conformiteit met de toepasselijke wetgeving en regels.

Jurybeslissing

Bij gebrek aan antwoord van de adverteerder op het verzoek om bewijsvoering van de Jury en haar aanbeveling om de advertentie te schorsen, heeft zij beslist een schorsingsaanbeveling aan de media te richten.