DIESEL - 12/10/2005

Adverteerder: 
DIESEL
Product/Dienst: 
Jeans
Media: 
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Fatsoen en goede smaak
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Jury
Categorie: 
Textiel/kleding
Type beslissing: 
Advies van voorbehoud
Datum afsluiting: 
woensdag, 12 oktober 2005
Beschrijving van de reclame

Een affiche toont een man waarachter zich 2 vrouwen bevinden, alle 3 afgebeeld langs rugzijde en met ontbloot bovenlichaam en een jeans van het merk. De man staat tegen een muur met zijn handen vastgebonden boven zijn hoofd. Op zijn rug zien we een oxo-spel. De 2 vrouwen achter hem houden elk een zweep in de hand. Op de rug van één van hen staat eveneens een oxospel afgebeeld. Logo Diesel.

Een tweede affiche toont langs rugzijde het lichaam van een zwarte naakte man omgeven door 3 paar blote vrouwenbenen met cowboy boots met naaldhakken, dit ter hoogte van zijn billen, zijn buik en zijn nek. Logo Diesel

Motivering van de klacht(en)

Conformiteit.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de kerndoelstelling erin bestaat een dialoog te bereiken met de hedendaagse consument. Hij stelde dat dit al 14 jaar lang de policy van Diesel is die zij wereldwijd succesvol uitdragen. Hij stelde tevens dat zijn campagnes jaarlijks vele nominaties en awards krijgen en steeds vaker gebruikt worden als “case history” voor moderne marketing. Hij benadrukte dat het geenszins zijn bedoeling is om consumenten te kwetsen en hij er zich bewust van is dat deze uitingen niet door eenieder begrepen of mooi gevonden worden, maar dat de genoemde erkenningen aantonen dat de meerderheid van consumenten en specialisten deze manier van communiceren weet te waarderen.

Jurybeslissing

De Jury is de mening toegedaan dat het niet van de beste smaak getuigt om dergelijke afbeeldingen in het straatbeeld te afficheren. Het gebruikte medium in kwestie bereikt een veel ruimer publiek dan enkel de doelgroep en kan derhalve ook door kinderen gezien worden. Deze afbeeldingen kunnen ten aanzien van kinderen schokkend overkomen.

Daar dergelijke vorm van communicatie negatieve reacties kan uitlokken ten nadele van de reclame, heeft de Jury gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren overeenkomstig art. 4 van haar reglement.