DDGP - 30/08/2005

Adverteerder: 
DDGP
Product/Dienst: 
Spa-Francorchamps
Media: 
Dagblad
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Sport en ontspanning
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
dinsdag, 30 augustus 2005
Beschrijving van de reclame

Een advertentie met als titel “Formule 1, Belgian Grand Prix, Spa-Francorchamps. 09-10-11 september 2005. Promo.” geeft in een kader met de headline “Offre exceptionnelle. Uniquement aujourd'hui de 8h00 à minuit” de volgende prijsvermindering aan:
“BRONZE Week-End : 200 € , 50%, 100 €
SILVER 4 Week-End, Tribune Couverte : 325 €, -30%, 227 €.”
Onderaan: telefoonnummer, kostprijs per minuut en website-adres.

Motivering van de klacht(en)

Deze reclame is misleidend want de prijs voor het Bronze Week-End is hoger dan aangegeven in de advertentie.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder bevestigde dat de advertentie wel degelijk een korting van 50% vermeldt voor het Bronze Week-end aan 200 €, hetgeen neerkomt op 100 €. Hij liet gelden dat de maximumprijs voor een Bronze WE 200 € bedraagt en dat de prijzen verhoogd worden met reserveringskosten.

Jurybeslissing

Nadat de Jury de aandacht van de adverteerder had gevestigd op art. 3 WHPC (die voorziet dat de aangeduide prijs of het aangeduide tarief de door de consument te betalen totale prijs of het totale tarief dient te zijn, waaronder is begrepen: de belasting over de toegevoegde waarde, alle overige taksen en de kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten bijbetaald worden), heeft hij bevestigd dat zijn volgende reclame de reserveringskosten zal vermelden.