COSMETIQUE ACTIVE - 11/09/2001

Adverteerder: 
COSMETIQUE ACTIVE
Product/Dienst: 
Vichy/D.Stock
Media: 
Magazine
Affiche
Onderzoekscriteria: 
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Categorie: 
Cosmetica
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 11 september 2001
Beschrijving van de reclame

Met als de titel : “Vichy Laboratoires, gezondheid, ook door een gezonde huid”, toont de reclame de billen van een slanke vrouw waarbij ter hoogte van haar linkerdij 3 wasknijpers haar huid samenknijpen om de cellulitis te tonen. Links kan men lezen : “Herhaalde opslag van glucose. Cellulitis zet zich vast” en rechts : “D. Stock. Afslankgel anti-vetopslag. –23,5% vermindering van onregelmatige vetophopingen in 1 maand.

Motivering van de klacht(en)

De advertentie ondermijnt de waardigheid van de vrouw en haar gelijkwaardigheid met het mannelijke geslacht wordt ontkend.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de afbeelding van wasknijpers een symbolische voorstelling uitmaakt die verduidelijkt dat samendrukking cellulitis meer zichtbaar maakt, dat alle vrouwen hier in zekere mate mee geconfronteerd worden en dat geen enkel teken van pijn aanwezig is of gesuggereerd wordt.

Jurybeslissing

De Jury is de mening toegedaan dat de afbeelding in kwestie de vrouw niet herleidt tot een masochiste en dat het feit dat men haar gebruikt om de werking uit te leggen van een product dat bestemd is voor vrouwen, hun waardigheid niet aantast, noch hun gelijkwaardigheid ten aanzien van mannen. Zij heeft derhalve gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.