COMPAGNIE NOUVELLE DE COMMUNICATION - 14/06/2001

Adverteerder: 
COMPAGNIE NOUVELLE DE COMMUNICATION
Product/Dienst: 
La Dernière Heure/Les Sports
Media: 
Radio
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Afbeelding van de mens/ menselijke waardigheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Cultuur en uitgeverij
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
donderdag, 14 juni 2001
Beschrijving van de reclame

Een radiospot laat een stem horen van een man die praat met een Arabisch accent : « Mais tu as vu comment il nous parle. Comment il nous parle à nous il donne l'orde I chat I chat plus I web-cam. Tu as compris toi le web-cam et alors le coup du « Je t'e-mail, je t'e-mail ». Moi aussi je vais aussi e-mailer. Moi aussi je veux l'encyclo Internet de la Dernière Heure. La vérité. On va être champion du net ». Ensuite une voix off dit : « La Dernière Heure-Les Sports vous offre une super encyclopédie internet gratuite, ultra complète en chapitres. Aujourd'hui dans votre Dernière Heure. La Dernière Heure c'est du direct. »

Motivering van de klacht(en)

De reclame wordt beschouwd als onaanvaardbaar omdat zij van aard is om de gevoelens van de minderheden die hier gevestigd zijn te kwetsen en racistische gevoelens en vreemdenhaat op te wekken bij een niet te verwaarlozen gedeelte van onze bevolking.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de spot als enige bedoeling heeft om een product te verkopen door het op een aantrekkelijke, sympathieke manier en met zin voor humor voor te stellen. Hij benadrukte dat de spot ontworpen werd als parodie op de film « La vérité si je mens » en dat anderzijds de humorist Elie Kakou als model gediend heeft.

Jurybeslissing

Na onderzoek van de reclame was de Jury van oordeel geen opmerking te moeten formuleren, daar zij in de reclameboodschap geen elementen gevonden heeft die in strijd zijn met de wet of de zelfdisciplinaire codes aangaande xenofobische, racistische of beledigende aspecten.