CITROEN - 04/02/1999

Adverteerder: 
CITROEN
Product/Dienst: 
Xantia Hdi
Media: 
Magazine
Onderzoekscriteria: 
Sociale verantwoordelijkheid
Initiatief: 
Jury
Categorie: 
Motorrijtuigen en toebehoren
Type beslissing: 
Beslissing tot wijziging of stopzetting
Datum afsluiting: 
donderdag, 4 februari 1999
Beschrijving van de reclame

Advertentie stelt de kenmerken voor van een nieuwe turbodieselmotor met directe injectie en beschrijft deze als“het paradepaardje van de Citroën stal…… een volbloed die u met een gerust hart kunt bestijgen” (Franstalige versie : “nouveau poulain de l'écurie Citroën. Fougueux et léger, … (il) se monte comme un véritable pur-sang). Het visueel toont een jockey die de auto berijdt alsof het een paard was, het onscherpe beeld kan op snelheid duiden.

Motivering van de klacht(en)

De verwijzing naar de snelheid vraagt een onderzoek naar de conformiteit met de toepasselijke code.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat de advertentie waarvan de presentatie zich integreert in de stijl van de campagnes voor dit model, de voordelen suggereert welke werden aangebracht door de technische evolutie, waarbij de jockey het aangenaam karakter daarvan symboliseert en niet de snelheid die niet het centrale argument uitmaakt en welke niet alsdusdanig werd waargenomen bij een post-test.

Jurybeslissing

De Jury deed de aanbeveling om in de toekomst dergelijke voorstelling niet meer te gebruiken aangezien deze snelheid suggereert wat strijdig is met art. 1 van de Febiac-code. Ze heeft tevens gewezen op het belang van autodiscipline in dit domein.

Gevolg

Alhoewel hij het standpunt van de Jury niet deelt, heeft de adverteerder, in de geest van de autodiscipline, toch besloten de campagne stop te zetten.