CARREFOUR - 30/04/2002

Adverteerder: 
CARREFOUR
Product/Dienst: 
Wijn château Brouzac
Media: 
Dagblad
Onderzoekscriteria: 
Eerlijkheid
Waarachtigheid
Wettelijkheid
Initiatief: 
Consument
Categorie: 
Handel/distributie
Type beslissing: 
Geen opmerkingen
Datum afsluiting: 
dinsdag, 30 april 2002
Beschrijving van de reclame

Met als titel “Nooit gezien van Carrefour” toont een advertentie een fles rode wijn “Château Brouzac Margaux 2000”, met de prijs aangeduid in euro en BEF en de vermelding : “52200 flessen en niet één meer op vrijdag 12 en zaterdag 13 april”. Onderaan de advertentie bevindt zich het logo van het grootwarenhuis met de vermelding : “En alles wordt mogelijk”.

Motivering van de klacht(en)

De wijn in kwestie was reeds uitverkocht na een halve dag terwijl de promotie voor 2 dagen geldt. Wanneer men klaagt ontvangt men een verkoopbelofte. Carrefour gebruikt deze truc om cliënteel aan te trekken die eens ze in het grootwarenhuis zijn toch hun aankopen doen ten nadele van de grootwarenhuisketens die eerlijker zijn.

Standpunt van de adverteerder

De adverteerder liet gelden dat hij normaliter van deze wijn 2500 flessen per maand verkoopt en dat overeenkomstig de reclame 52.200 flessen werden geleverd aan de winkels. Hij bevestigde tevens dat de stock in sommige winkels nog niet uitverkocht is en dat hij steeds de gedane beloftes via bonnen tot verkoopbelofte nakomt.

Jurybeslissing

Rekening houdend met de meegedeelde informatie en gelet op het feit dat de klager intussen voldoening heeft gekregen, heeft de Jury gemeend geen opmerkingen te moeten formuleren.